Test Mercedes Actros LS Streamspace : geen sprake van ouderdomskwaaltjes!

“Amai, de tijd vliegt”, zei mijn grootmoeder altijd. Tijdens de testrit met de Mercedes Actros 1845 moest ik terugdenken aan die woorden. Het Duitse vlaggenschip heeft in alle stilte reeds 5 jaar op de teller, maar van ouderdomskwaaltjes is er totaal geen sprake. De regelmatige updates hebben ervoor gezorgd dat de wegreus met de ster nog altijd in topvorm verkeert.  We hadden ons volop verlekkerd op een uitgebreide test met de Mercedes Actros 1845. Ons gebruikelijk testparcours was er klaar voor, maar de weergoden waren ons iets minder gunstig gezind… (windstoten, striemende regen en een kletsnat wegdek). We waren dan ook genoodzaakt om ons te concentreren op de rij-indrukken. Onze gebruikelijke cijfers over verbruik en gemiddelde snelheden zullen wellicht voor een volgende keer zijn… Vlootvoertuig Testvoertuig. Mercedes-Benz had voor deze testrit een vlootvoertuig bij uitstek geselecteerd. De combinatie van de OM471-motor van 449 pk met de Streamspace-cabine is duidelijk gericht op rentabiliteit. Dit eerder rationele karakter stond evenwel in schril contrast met de aantrekkelijke uiterlijke kenmerken, waaronder de bi-xenon koplampen, de indrukwekkende grille en het vlijmscherpe design. Ook de veiligheidsuitrusting was tot in de puntjes geregeld: Active Brake Assist 3, vermoeidheidsensor, rijstrookassistent, omgevingssensoren, … Cabine. Uw nederige dienaar mocht zijn testtraject aanvatten in de 2.500 mm brede StreamSpace-cabine. Niet de grootste chauffeursomgeving uit het gamma – de BigSpace en de GigaSpace zijn nog groter – maar ruim voldoende om lange trajecten in alle gemoedsrust tot een goed einde te brengen. In eerste instantie dankzij de volledig platte vloer. De hiermee gepaard gaande stahoogte van 1,97 biedt de chauffeur heel veel manoeuvreerruimte. Aan opbergvakken is er ook al totaal geen gebrek (twee grote bakken onder het bed, waarvan er één als koelkast dienstdoet). Ook het opbergnet boven het bed moet bij veel chauffeurs in de smaak vallen. Voor transportopdrachten met dubbele bemanning zullen de BigSpace (stahoogte van 1,99m) en vooral de GigaSpace (2,13) een stuk geschikter zijn, omdat ze aanzienlijk meer comfort en opbergmogelijkheden bieden. Instrumentenbord. Bittere ernst! Het materiaal is van uitstekende kwaliteit, maar door het gebruik van harde kunststof, ziet het dashboard er iets minder ‘premium’ uit in vergelijking met de FH of de nieuwe Scania. De displays springen echter onmiddellijk in het oog en de instrumenten liggen netjes binnen handbereik. Het geheel oogt een tikkeltje mistroostig omdat onder andere de verschillende tellers er niet bepaald hightech uitzien. Bovendien is het jammer dat de navigatietool eerder klein uitvalt. Raar genoeg is dit een minpunt dat we bij het merendeel van de huidige vrachtwagens terugvinden. Beter dan de beste chauffeur? Aandrijflijn. Vorig jaar lanceerde Mercedes-Benz een volledig nieuwe versie van de OM471-motor, een zescilinder-in-lijn van 12,8 liter. Deze vernieuwing ging onder meer gepaard met de ingebruikname van de tweede generatie van het Common Rail X-Pulse injectiesysteem, met een maximum injectiedruk van 2.700 bar. Een ander opvallend kenmerk is de nieuwe asverhouding, die positief bijdraagt aan minder brandstofverbruik. De nieuwe verhouding (i=2,533) reduceert het motortoerental met 3%: met de banden op ons testvoertuig (315/70 R22,5) haalde de motor amper 1.150 t/min bij een kruissnelheid van 85 km/h. Een andere opvallende vaststelling: de optimalisatie van de injectie heeft ervoor gezorgd dat het nominale regime met 200 Nm is gedaald. In cijfers uitgedrukt geeft dit het volgende resultaat: onze 1845 haalde een vermogen van 449 pk (330 kW) aan 1.600 t/min. Of ook nog een maximumkoppel van 2.100 Nm aan 1.100 t/min. Rij-impressies. Ondanks de barre weersomstandigheden tijdens onze testrit, maakte de dynamische kwaliteiten van deze Actros anno 2016 indruk. In eerste instantie onthouden we vooral de ongeëvenaarde wegligging. Ontegensprekelijk superbelangrijk tijdens een rit waarbij windstoten ons voertuig tot het uiterste dreven… We waren eveneens onder de indruk van de ophanging. Meesterlijk om het in 1 woord te omschrijven, op de minieme schokjes na misschien, die zich voornamelijk lieten voelen bij lage snelheden ter hoogte van de wegdekovergangen. We hebben ook niets dan lovende woorden voor de PowerShift 3 automatische versnellingsbak, die permanent top was tijdens onze testrit. Kortom: we hebben op geen enkel moment de neiging gehad om manueel tussen te komen… Hetzelfde verhaal voor de voorspellende snelheidsregelaar PPC, die de topografie van het traject 100% correct weet in te schatten. De snelheid en de schakelmomenten zijn perfect op elkaar afgestemd, met uiteraard niets dan voordelen voor het brandstofverbruik. Het PPC-systeem getuigt van veel ‘intelligentie’ en kan zonder moeite de strijd aanbinden met de beste chauffeurs. TOP

  • Automatische versnellingsbak PowerShift
  • Wegligging
  • Voorspellende snelheidsregelaar

JAMMER

  • Gebruik van harde kunststof
  • Omvang van het navigatiescherm
  • Spiegels die de zichtbaarheid een tikkeltje belemmeren

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo