De inspectiediensten hebben een honderdtal extra inspecteurs gekregen, en De Backer verwacht dat daardoor een duizendtal extra controles kunnen worden uitgevoerd. “In 2016 hebben we 20 miljoen euro geïnd aan sancties en regularisaties voor sociale dumping in de transportsector. Dat is 4 miljoen meer dan in 2015. In 2017 gaan we door en zullen we 1.000 extra gemeenschappelijke controles doen met alle diensten samen. De focus ligt duidelijk op het aanpakken van sociale dumping. De transportsector is een internationale sector. Sterk gecoördineerde acties op Europees niveau zijn nodig om eerlijke concurrentie voor de Belgische bedrijven. Daarnaast moeten we ook werk blijven maken van eenvoudige en duidelijk controleerbare regels op Europees niveau. Ik ga daarom ook, na mijn onderhoud met commissaris Thyssen, langs bij transportcommissaris Bulc. Ik dring aan om met nieuwe Europese maatregelen te komen, die de spelregels voor de transportsector verduidelijken en waar nodig herzien. Zo pakken we met alle lidstaten samen de grensoverschrijdende sociale dumping aan en garanderen we een eerlijk speelveld voor onze Belgische bedrijven.” De Backer verwacht vooral een toename van de controles op de weg, naar rij- en rusttijden, naar arbeidsvoorwaarden en naar sporen van sociale dumping. Philippe De Backer beseft ook dat de loonkosten voor de transportsector een groot probleem zijn en gaat binnen de regering pleiten voor een rsz-korting, of zelfs vrijstelling, voor de niet-rijdende uren.