De brandstofprijs ondergraaft opnieuw het moreel van de transporteurs

De driemaandelijkse conjunctuurenquête van het ITLB geeft een ernstig onevenwicht aan tussen de evolutie van de kostprijs en die van de verkoopprijs. De reden hiervoor ligt bij de recente verhoging van de brandstofprijzen. Voor de kostprijs wordt een duidelijke verhoging aangekondigd, zowel bij het nationale transport (gewogen saldo van +7,6%) als op internationaal vlak (saldo +4,3%). Maar wat de verkoopprijs betreft, bedraagt het gewogen saldo slechts +0,4% bij het nationale transport, terwijl dit het vorige kwartaal nog +2,4% was. Voor het internationale vervoer is het saldo zelfs lichtjes negatief (-0,4%). Dit lijkt de resultaten te bevestigen van de laatste Transport Market Monitor, die een zekere overcapaciteit van het transport als de belangrijkste reden voor de prijsverlaging aangaf. “Toen de kilometerheffing in april 2016 werd ingevoerd, kon de lagere dieselprijs de impact ervan nog enigszins verzachten. Maar op het einde van het jaar werden talloze bedrijven met de hogere brandstofprijs geconfronteerd terwijl het velen onder hen nog steeds niet was gelukt om de kilometerheffing volledig door te rekenen. De betrokken transporteurs klagen ook over de steeds langere wachttijden aan de terminals van de Haven van Antwerpen.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo