Mercedes laat volledig gamma testen in Quenast

Een Actros SLT met een treingewicht van 100 ton langzaam achteruit laten bollen op een helling van 15 procent zonder de voetrem aan te raken. Het was een van de vele zaken die je kon uittesten tijdens de Road Efficiency Experience Days van Mercedes-Benz Trucks. De formule kende zo’n succes dat de vier dagen compleet volgeboekt waren. Mercedes had de steengroeve van Quenast uitgekozen om zijn volledige gamma en zijn nieuwste veiligheidssystemen voor te stellen. Zowel de twee Business Days op donderdag en vrijdag als de Family Days op zaterdag en zondag raakten volgeboekt. Het aanbod was dan ook aanlokkelijk. Chauffeurs konden het hele gamma testen: de Econic, de Atego, de Antos, de Arocs en de Actros in allerhande uitvoeringen. Top of the bill was een ritje met de Actros SLT 4163 met een oplegger voor uitzonderlijk vervoer. Mercedes had de SLT geparkeerd op een steile helling om de werking van de turboretarderkoppeling (TRK) te demonstreren. Krachtbron in de SLT 4163 is de OM 473 met 630 pk en een koppel van 3100 Nm dat al van in de eerste van de zestien versnellingen beschikbaar is. De motor is gekoppeld aan een versnellingsbak met 16 verhoudingen en een TRK om de droge plaatkoppeling te sparen. Slijtagevrij Tijdens de test liet je het voertuig van 100 ton langzaam achteruit bollen op de helling zonder het rempedaal te gebruiken, enkel door met het gaspedaal te spelen in derde, vierde, vijfde of zelfs zesde versnelling vooruit. Een oefening die een droge plaatkoppeling binnen de kortste keren zou verbranden maar die bij de SLT met zijn TRK slijtagevrij verloopt. Waarom je dan niet gewoon het rempedaal kan gebruiken om de 100 ton langzaam naar onder te loodsen? Omdat de 40 wielen van de trailer en de 12 wielen van de SLT heel wat perslucht nodig hebben bij zo’n manoeuvre. Sideguard Assist Om een zo breed mogelijk gamma aan te bieden, had Mercedes ook klantenvoertuigen met hun chauffeurs ingeschakeld. Zo kon je rijden met de Arocs 6×4 HAD van de firma Tobri. Met die Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) kan je tijdelijk de voorwielen inschakelen voor extra tractie. In de groeve van Quenast niet echt noodzakelijk maar volgens de chauffeur die het voertuig gebruikt in de omgeving van Hoei is het daar wel noodzakelijk om de steile hellingen aan te kunnen. Mercedes toonde tijdens de Road Efficiency Experience Days ook zijn nieuwste veiligheidssystemen zoals de Sideguard Assist op de Antos die ongevallen in de dodehoek moet voorkomen. De Sideguard Assist heeft een radar voor het rechterachterwiel die detecteert wie of wat in de buurt van het voertuig komt. Als er gevaar dreigt, gaat op de rechterstijl in de cabine een oranje of rode driehoek oplichten. Tijdens het veranderen van rijstrook merkt de Sideguard Assist ook het voertuig rechts op.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo