Gisteren reed onder grote belangstelling een trein geladen met brierkratten tussen Jupille, nabij Luik, en Ninove. Het ging om een proef van Delhaize, AB Inbev, Lineas, Remitrans en de provincie Oost-Vlaanderen. Ze willen de haalbaarheid onderzoeken van spoortransport op korte afstand. Als de proef lukt, rijdt de trein drie maal per week en vervangt hij 5.000 vrachtwagens per jaar. Het bedrijf Remitrans uit Ninove, dat groener wil opereren, kocht zeven jaar geleden een ongebruikt en vervallen stuk spoor langs zijn terreinen. Het investeerde maar liefst 400.000 euro in de modernisering ervan. Die investering was ingegeven door het feit dat het eerder een groot contract met Nestlé Waters ontliep omdat het niet over een spooraansluiting beschikte. “In 1967 kocht mijn schoonvader Remi zijn eerste vrachtwagen. Vandaag, 50 jaar later, bereiken we een nieuwe mijlpaal met de aankomst van een eerste trein aan onze loskade”, zegt Frank Coppens, topman van Remitrans. Dit spoor en de loskade liggen op geen 500 meter van het distributiecentrum voor FMCG-goederen van Delhaize. Van daaruit vertrekken onder ander grote partijen drank naar de 150 Delhaize-winkels in België. Voor het eerst zijn gisteren 1.000 palletten met kratten Jupiler-bier per trein vervoerd tussen de Jupiler-site in Jupille en Ninove. Enkel het traject tussen de brouwerij en de Euroports-terminal op de Ile de Monsin en dat tussen de loskade bij Remitrans en het DC van Delhaize werden met een vrachtwagen afgelegd. “Ruim 40 vrachtwagens reden niet over de E40, de Ring van Brussel en de N45”, zegt Alexander Soenen, logistiek directeur bij AB InBev. Volgens Luc D’Hondt, manager Transport Optimization bij Delhaize, is de treinverbinding een voorbeeld van horizontale samenwerking: “Iedereen kan eraan deelnemen. Niet alleen andere leveranciers of vervoerders, maar ook andere retailers”, zegt hij.