De voorbije jaren kende de Fresh-afdeling van Greenyard (Sint-Katelijne-Waver) een sterke groei. Het voormalige Univeg is actief in de sector van de groenten en het fruit en maakt inmiddels deel uit van een groep van wereldformaat. Toch blijft het zijn eigen logistiek zelf organiseren. In België beheert de Fresh-afdeling ook zijn eigen transport, via Greenyard Transport Belgium. Halverwege 2015 besloten Univeg (internationale groothandelaar van verse groenten en fruit), Pinguin (producent van diepvriesgroenten), Noliko (fabrikant van groenteconserven en -bokalen) en Peatinvest (producent van substraten en potgrond) om hun krachten te bundelen. Om de positie van wereldwijde marktleider van verse en verwerkte groenten en fruit te kunnen veroveren, heeft de familie Deprez, hun hoofdaandeelhouder, ze gefuseerd onder de naam Greenyard. In België telt de afdeling Greenyard Fresh in Sint-Katelijne-Waver drie distributiecentra. De Frozen- en Prepared-afdelingen hebben vier productievestigingen voor diepvriesproducten en conserven, terwijl de afdeling Horticulture er voor zijn substraten twee heeft. Greenyard Fresh “Met 82% van de inkomsten is de tak “verse groenten & fruit” – die hoofdzakelijk uit het voormalige Univeg bestaat – veruit de belangrijkste van de groep. Overal ter wereld worden zijn activiteiten inmiddels onder de vlag van Greenyard Fresh georganiseerd, terwijl de twee andere takken zijn herdoopt tot Greenyard Prepared en Greenyard Horticulture “, vertelt Nancy Goovaerts, Corporate Communications Manager bij Greenyard. De Fresh-afdeling is actief in de productie, de import-export, groothandel, rijping, verpakking en bevoorradingsdiensten van fruit en groenten, verse voorgesneden groenten en slaatjes, snijbloemen, ruikers, en bollen en planten. En dan is er natuurlijk ook nog de verpakking, de verdeling en het transport. “De organisatie van de activiteiten kan variëren in functie van de markt en de logistieke diensten hangen af van plaatselijke omstandigheden en van de eisen van de detailhandelaars. En dat kan heel ver gaan, hoor: in het kader van het category management gaan wij soms zelf de producten die we aanbevelen in de winkelrekken leggen”, gaat Goovaerts verder. “De organisatie heeft een heel duidelijke logica: we bevoorraden ons zo dicht mogelijk bij de afzetmarkt, ongeacht hoe ver die is. Dit geldt bijvoorbeeld voor exotische producten en bananen die op het zuidelijke halfrond worden gekweekt.” De Fresh-afdeling neemt zelf het grootste deel van zijn transport voor zijn rekening. Het voormalige Univeg behoudt de controle over zijn leveringen en gebruikt hiervoor in België hoofdzakelijk eigen vrachtwagens. Toch verkocht het in 2014 een deel van de activiteiten van het EFT-transportfiliaal aan de Nederlandse groep Bakker Logistiek. “We hebben beslist dat EFT zich zou gaan concentreren op de leveringen voor zijn eigen klanten. Die activiteit was goed voor zo’n derde van het zakencijfer. We hebben het nationale en internationale transport dan maar aan derden doorgegeven”, verklaart Marc Bax, Operations Manager van Greenyard Transport Belgium. Greenyard Transport Belgium is de nieuwe naam van de resterende activiteiten van EFT. “Alle activiteiten die met de kern van ons beroep te maken hadden, hebben we behouden, om zo de controle over de kwaliteit veilig te stellen. Wij werken uitsluitend voor de Fresh-afdeling van Greenyard – voor 90% voor onze eigen producties, maar wel met een toestemming voor vervoer”, gaat hij verder. Specifiek vervoer… Greenyard Transport Belgium staat in voor twee transporttypes die fundamenteel van elkaar verschillen: enerzijds is er het transport naar de distributiecentra en de centrales van supermarkten en anderzijds is er de fijndistributie, rechtstreeks bij de winkels en winkelcentra. “Dat zijn twee totaal verschillende specialiteiten, met specifieke voertuigen en uiteenlopende chauffeurprofielen”, benadrukt Bax. De eerste activiteit bestaat eruit de 35 supermarktcentrales in België te bevoorraden. “Er kunnen een, twee, of vier, maar soms zelfs tien transporten per dag vertrekken, wat om een totaal andere type chauffeur vraagt dan de fijndistributie. Ook de voertuigen zijn minder gespecialiseerd, al was het maar omdat ze aan de kaai worden gelost”, legt Bax uit. … en fijndistributie De voertuigen die worden ingezet voor de fijndistributie bevoorraden dagelijks 450 winkels in België. Die kunnen tot 18 uur bestellen, waarna de eerste trucks om 21.30 uur en de laatste om 5 uur vertrekken. “Die chauffeurs moeten hun voertuig dus perfect kennen, want bij die winkels is het manoeuvreren vaak geen sinecure”, gaat de manager verder. In totaal rijden er voor Greenyard Transport Belgium dagelijks een honderdtal voertuigen, die van de vaste uitvoerders inbegrepen (zelfstandigen en kleine kmo’s). Maar voor de distributie in West-Vlaanderen en Henegouwen doet het bedrijf ook vaak beroep op de vloot van Bakker Logistiek. “Met de uitvoerders werken we vooral voor leveringen naar centrales toe, daar gebruiken we slechts 25% van onze eigen trekkers voor. Bij de distributie is die verhouding net omgekeerd: daarvoor zetten we 75% van onze eigen vrachtwagens in, terwijl onze vaste uitvoerder 25% voor hun rekening nemen. Leveringen aan winkels zijn immers veel delicater. Daar kunnen we niet de eerste de beste chauffeur heen sturen”, zegt Bax. Om dit aan te tonen, legt hij uit dat een nieuwe chauffeur pas de baan wordt opgestuurd nadat hij per rit minimaal drie dagen opleiding heeft gevolgd. Geen aanbestedingen De Fresh-afdeling van Greenyard besteedt zijn transport niet uit: “Dat zou nooit lukken! Gezien het soort producten waar wij mee werken, willen de klanten een perfecte service, en dan vooral als het over fijndistributie gaat. Als een truck niet tot bij de laadkaai raakt omdat er auto’s verkeerd geparkeerd staan, dan moet de chauffeur soms elders parkeren en de containers op wieltjes manueel tientallen meters voortduwen. Ook moeten ze het afval terug meebrengen en registreren. Door zelf ons transport te verzorgen, zijn we er zeker van dat we de juiste chauffeur naar de juiste plek sturen… en we blijven op de hoogte van de prijzen en van het reilen en zeilen op de markt”, gaat Bax verder. Behalve het vervoer vanuit Sint-Katelijne-Waver verzorgt Greenyard Transport Belgium ook het transport vanuit de veilingen van Roeselare en Hoogstraten, Hesbaye, Brussel en… Sint-Katelijne-Waver (Belorta). Het bedrijf levert rechtstreeks bananen aan de sector ‘rijping’ van Greenyard Fresh Belgium en dit vanuit de havens van Vlissingen en Antwerpen en, in bepaalde gevallen, zorgt het ook voor het vervoer van bij de klanten. Ook leveringen op consignatie, die in de sector zeer frequent voorkomen, passen binnen de logistieke keten. “Op dit ogenblik rijdt Greenyard Transport Belgium niet voor de andere afdelingen van Greenyard. Maar we zijn bezig met het inventariseren van alle vervoer binnen de groep om zo samenwerkingen te kunnen ontwikkelen – ook tussen de vier afdelingen onderling – en het aantal ritten af te bouwen. Dat is echt een noodzaak geworden, enerzijds door de kilometerheffing (zie kader), maar ook omdat we onze ecologische voetafdruk willen verkleinen”, besluit Bax. Greenyard in het kort
- Aandeelhouders: Hein en Veerle Deprez (bijna 45 %) en diverse fondsen (26 %); de overige aandelen worden op Euronext Brussels verhandeld.
- Vier afdelingen: vers, blik, diepvries en substraten.
- Wat het zakencijfer (bijna 4 miljard euro) betreft, is Greenyard de tweede grootste groep ter wereld in de sector van de groenten en het fruit, na het Amerikaanse Dole.
- Wereldwijd telt de groep 22 productievestigingen en 34 distributiecentra. Ze is gevestigd in 25 landen maar verzorgt de verkoop in 80 landen.
- Haar grootste afzetmarkt is Duitsland (33% van de omzet), België staat op de derde plaats (11%).