De politieke crisis, die momenteel ook ongemeen hard toeslaat in Wallonië, zou best wel eens een negatieve impact kunnen hebben op de toelating van 50 ton-combinaties op het Waalse grondgebied. Om even uw geheugen op te frissen: de mogelijkheid om met wegcombinaties van 50 ton te mogen rijden, maakt deel uit van de begeleidende maatregelen van het Waalse Gewest in het kader van de kilometerheffing. Volgens onze informatie werd het ontwerp van decreet in eerste lezing reeds goedgekeurd door de Waalse regering en ligt het momenteel op tafel bij de Raad van State. Het advies van deze instantie zou in de loop van de volgende weken bekendgemaakt worden. De tekst moet nadien in tweede lezing worden goedgekeurd door de Waalse regering en dan uiteindelijk voorgelegd worden aan het Parlement. De hamvraag is of dat het Parlement min of meer normaal zal functioneren in de loop van de volgende weken. De zitting van afgelopen donderdag ging alvast door… Deze gang van zaken zorgt evenwel voor de nodige bezorgdheid bij de vervoerders. UPTR en het Collectif des Petits Transporteurs gaan ervan uit dat dit dossier op de helling komt te staan, net als het grensoverschrijdend vervoer van 44 ton-combinaties met Frankrijk. UPTR maakte van de gelegenheid gebruik om minister Maxime Prévot te verwijten dat hij geen stappen ondernam t.a.v. Satellic om hen te wijzen op hun ‘verantwoordelijkheid voor het falende systeem’ bij de invoering van de kilometerheffing.