Verkoop hef- en magazijntrucks in België bereikt ‘all time high’

Vorig jaar zijn in België 10.716 machines voor interne goederenbehandeling verkocht. Dat is 6% meer dan in 2015. Het record van 2007 is verbroken. “De magische grens van 10.000 eenheden blijkt geen eenmalig feit te zijn, maar veeleer een structureel gegeven in betere jaren”, zegt Dries Van Haut, de voorzitter van Sigma.   De Belgische federatie van goederenbehandelingsmaterieel en machines voor burgerlijke bouwkunde, publiceerde zopas haar activiteitenrapport voor 2016. Daaruit blijkt dat de totale markt van de heftrucks en magazijntoestellen met 10,2% groeide. In 2007 flirtte de markt met de grens van 10.000 eenheden, maar bereikte die toen net niet. In het crisisjaar 2009 zakten de verkopen tot net geen 5.800 stuks. Sindsdien groeide de markt jaar op jaar. Volgens Hugues Van Espen, de voorzitter van de afdeling Goederenbehandeling van Sigma, zijn er daarbij twee opvallende trends. Een eerste is dat de verkoop van elektrische heftrucks met iets meer dan 10% groeide, terwijl die van de thermische heftrucks met 2,3% zakte. “Terwijl recent nog de verhouding elektrisch/thermisch ongeveer 50/50 was, zitten we nu aan 60/40”, zegt hij. De tweede trend is dat ook de markt van de magazijntoestellen duidelijk in de lift zit. Vorig jaar werden in totaal 7.081 van die machines verkocht (+13,1% ). De grootste groep zijn de pallettrucks, met 3.399 eenheden (+12,1%), gevolgd door de stapelaars (1.551 of +0,2%). De grootste groei zat bij de horizontale orderpickers: +56,4% tot 746 eenheden. Meer verhuur Volgens Sigma-voorzitter Dries Van Haut is de forse groei van de totale markt te danken aan het feit dat het belang van de verhuurmarkt sterk stijgt. “Verhuurders hebben dikwijls de gewoonte om hun trucks sneller te vernieuwen”, zegt hij. “Hierdoor stijgt het aantal nieuwe machines dat jaarlijks in de markt gezet moet worden. Maar aangezien die verhuurders in grotere aantallen aankopen, zijn de marges op de verkoop ook een stuk kleiner”. “Qua omzet en aantallen mag 2016 dan zonder twijfel een recordjaar zijn, qua gerealiseerde marges al heel wat minder”, stelt Van Haut dan ook vast.  

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo