Op de markt of in de groente- en fruitafdeling van de supermarkt… De consument stelt terecht steeds hogere eisen op gebied van versheid. En laat versheid door snelheid nu net het motto zijn van vervoersbedrijf Andiprim en zijn gepassioneerde zaakvoerder Dirk Smets. “Als jongetje had ik al posters van vrachtwagens op mijn slaapkamer hangen en keek ik vol bewondering naar betonwagens die af- en aanreden”, glundert Dirk Smets, de jonge bestuurder van Andiprim. Hij ontvangt ons in een van de talloze koelcellen van BelOrta in Sint-Katelijne-Waver, de belangrijkste logistieke draaischijf voor groenten en fruit in België. “Ik ben in 1992 als groothandel begonnen met twee vrachtwagens in eigen beheer”, vertelt Dirk Smets. “Korte tijd daarna heb ik een transportvergunning aangevraagd om mijn vrachtwagens beter te vullen met pallets van collega’s, en zeven jaar geleden heb ik mijn groothandel verkocht om me volledig te concentreren op mijn transportactiviteiten. Daar ligt immers mijn echte passie.” In volle groei En deze activiteiten groeien razendsnel. In 2012 neemt Andiprim voor de eerste keer een andere transporteur over (Adtritrans uit Sint-Katelijne-Waver) waardoor het aantal voertuigen in één klap aangroeit van 7 naar 15. “Adtritrans reed destijds in opdracht van Reo Veilingen en zo zijn wij transporten beginnen te verzorgen voor de veilingen”, verduidelijkt Dirk Smets. Daarna volgt de overname van DAV Trans en Daans, en medio februari wordt het vrachtwagenpark nog verder uitgebreid met een tiental voertuigen van Vervoer Gunter Huyssens in Puurs. Het werk voor de veilingen van Sint-Katelijne-Waver en Roeselare is heel apart omdat de transporteur de lading en de bestemming pas kent nadat de veiling is afgelopen. “Wat om 9.00 uur wordt verkocht, moet om 14.00 uur bij de klant zijn. In Roeselare heb ik soms wel 11 tot 18 vrachtwagens tegelijk klaarstaan. Dit vraagt heel wat flexibiliteit. Gelukkig kunnen we door onze ervaring een beetje anticiperen. Toch blijft het vooral een kwestie van gezond verstand: het weer bij ons en in de producerende landen heeft namelijk een directe impact op het productie-, transport- en consumptievolume.” Dit gezond verstand moet dan wel gekoppeld zijn aan een uiterst efficiënte transportvloot en hoogwaardige IT-systemen. “Ons doel is ‘zero downtime’. Goed onderhoud is dan ook een ware obsessie voor mij. Ik controleer elke dag alle voertuigen op de parking, ik repareer soms zelf een kapot licht, en ik stel heel hoge eisen aan mijn leveranciers. Zo zijn de koelgroepen in mijn vrachtwagens uitgerust met een remote-monitoringsysteem dat op afstand mogelijke storingen kan verhelpen.” Heeft hij ook belangstelling voor de proactieve onderhoudsdiensten die constructeurs aanbieden? “Voorlopig niet. Door de verschillende overnames is ons vrachtwagenpark momenteel te gediversifieerd. Maar het idee zelf bevalt me wel.” In zijn verbeten strijd tegen niet-geplande stilstand, heeft Andiprim zijn hele vloot (trekkers en opleggers) uitgerust met bandenspanningssensoren van Tyre Safety Europe. Dankzij dit zogenaamde TPMS-systeem heeft Dirk Smets al een jaar lang geen platte band meer gehad en werden drie lekke banden vermeden door het alarmsignaal dat hij ontvangt wanneer de bandendruk 5% onder het ideale niveau zakt.
Absolute prioriteit: naleven van de verkeersregels
Met 35 eigen voertuigen en zo’n vijftien voertuigen van onderaannemers, heeft Andiprim zowat zijn ideale omvang bereikt. “Alleen de grootste spelers zullen overleven in onze nichesector. Drie of vier gespecialiseerde transportbedrijven zullen de klanten onder elkaar verdelen. Verder is het belangrijk het werk voor de veilingen aan te vullen met andere klanten om de capaciteit van de vrachtwagens optimaal te benutten. We kunnen ook verpakte goederen transporteren. Het enige wat we niet doen is rechtstreeks voor producenten werken en verwerkte producten vervoeren, wat in de grootdistributie wordt aangeduid als ‘verpakte kant-en-klaarproducten’”, voegt Dirk Smets nog toe. Om de transporten goed te laten verlopen, kan Andiprim rekenen op een klein legertje uiterst gemotiveerde chauffeurs. “Vrachtwagenchauffeur is een veeleisend beroep. Onze chauffeurs moeten dag en nacht klaarstaan en zelf kunnen laden en lossen”, aldus nog Dirk Smets. “Ik probeer mijn chauffeurs daarom zo veel mogelijk in de watten te leggen door alleen de beste voertuigen aan te schaffen. Elke chauffeur heeft bovendien een vast voertuig dat hij volledig naar eigen smaak kan inrichten. Truckers kicken daarop!” En Andiprim onderscheidt zich ook nog op een andere manier van de meeste transportbedrijven: het brandstofverbruik. “Ik zou heel gemakkelijk brandstof kunnen besparen, maar dit mag niet ten koste gaan van de snelheid. Onze service aan de klant staat of valt met de snelheid van onze leveringen. Ik let dus wel op het verbruik van mijn voertuigen, maar snelheid blijft onze topprioriteit. Zolang de verkeersregels maar worden nageleefd. Daar ben ik heel streng in.” Een aanpak die duidelijk vruchten afwerpt, want volgens Dirk Smets hebben zijn nieuwe chauffeurs allemaal spontaan bij hem aangeklopt …
“Ik heb mijn groothandel 7 jaar geleden van de hand gedaan. Goederentransport is mijn echte passie.” (Dirk Smets)
Andiprim in het kort
Hoofdkantoor: Sint-Katelijne Waver Zaakvoerder: Dirk Smets Wagenpark: 30 vrachtwagens (13 Scania en 7 Volvo + 10 DAF) + 15 onderaannemers, 51 opleggers (hoofdzakelijk Chereau), waarvan 15 bi-temperatuur trailers Personeelsleden: 35 Omzetcijfer 2016: € 5,5 miljoen www.andiprim.be