Chereau lanceert geconnecteerde oplegger

Het wordt één van de belangrijkste nieuwigheden op de stand van Chereau tijdens de volgende editie van de beurs Solutrans. Hierbij gaat het echter niet over een nieuwe koeloplegger, maar wel over een oplegger met multiplexing, waarbij de verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren met het oog op een optimale werking.    Bij multiplexing worden de sensoren van elk type uitrusting op het voertuig draadloos met elkaar verbonden. Hierbij denken we onder meer aan het remsysteem, de deuren, de koelgroep, de banden of de laadklep. Een aantal van deze elementen wordt door Chereau zelf beheert, maar voor de koelgroep bijvoorbeeld hangt de Franse constructeur af van zijn toeleveranciers. In vergelijking met concurrent Carrier, lijkt Thermo King alvast meer open te staan om bepaalde gegevens uit te wisselen. Op het vlak van de banden kan de eventueel doorgestuurde informatie (bandendruk, temperatuur, profieldikte) in het multiplexing-systeem worden geïntegreerd op voorwaarde dat het voertuig met een TPMS-systeem is uitgerust. De voordelen van multiplexing situeren zich vooral op het vlak van de lichtere bestanddelen in vergelijking met de klassieke klabering. Multiplexing kan bovendien evolueren in de tijd en veel meer dan enkel het remsysteem laten communiceren met de trekker via de klassieke stekker met 15 polen. De chauffeur beschikt met andere woorden over de mogelijkheid om de belangrijkste parameters van de laadruimte (temperatuur in de verschillende zones, brandstofniveau van de koelgroep) via het dasboard te volgen… in de mate dat het dashboard ingesteld is op deze parameters. Dit is momenteel reeds het geval met de Scania’s van de nieuwste generatie en de gesprekken met de Volvo Group zijn reeds vergevorderd. De vrachtwagenbestuurder zou bovendien een bedieningspaneel ter beschikking krijgen waarmee hij vanop de grond het geheel aan hulpmiddelen zou kunnen bedienen. Voor de klant zijn er nog meer voordelen. Het zou bijvoorbeeld perfect mogelijk zijn om de werking van de koelgroep aan te passen in functie van de opening van de deuren of afhankelijk van de positie van de laadklep. Het zou ook mogelijk zijn om de remmen te blokkeren om te verhinderen dat het voertuig vooruit kan bollen als de deuren of de laadklep geopend zijn. Dit is vanzelfsprekend een uitgesproken pluspunt voor de veiligheid.  Een eerste stap Deze première met de oplegger met multiplexing is slechts een eerste stap richting nieuwe geconnecteerde diensten. Dankzij deze nieuwe ontwikkeling zou Chereau op langere termijn een service kunnen aanbieden voor een geïntegreerde opvolging van de trekker-oplegger combinatie. Volgens Xavier Wilkie, commercieel directeur van Chereau, is dit nochtans niet de bedoeling. “We gaan onze klanten niet dwingen om nog een extra SIM-kaart te installeren in hun cabine.  We zijn daarentegen wel bereid om met de aanbieders van telematicadiensten rond de tafel te gaan zitten om ons aanbod op te nemen in een open platform van het type RIO.” Chereau wil echter zelf de controle houden over diensten zoals preventief onderhoud of analyses van de verschillende parameters (hierbij gaat het bijvoorbeeld over de ontwikkeling van speciale apps voor de chauffeur). De definitieve versie van deze geconnecteerde oplegger zal voorgesteld worden ter gelegenheid van Solutrans, waar nog tal van andere geconnecteerde diensten zullen onthuld worden. Op hetzelfde moment zal ook de verkoop van start gaan, en dan specifiek op de markten waar Chereau nu reeds actief is.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo