De meeste distributiecentra die de Belgische e-shoppers beleveren, hebben zich de afgelopen vier jaar in Nederland, Duitsland en Frankrijk gevestigd. Comeos heeft deze in kaart gebracht. Hiermee wil de federatie nogmaals benadrukken dat België door de stroeve arbeidsregels in de fulfilment-centra, kansen laat liggen op de markt van de e-commerce. Comeos rekende uit dat 57,3% van de online-aankopen van de Belgische consumenten bij buitenlandse webshops gebeurt, hoewel die vaak een .be adres hebben. In 2013 was dat nog ‘maar’ 37,3%. Volgens de federatie komt dat omdat de Belgische moeilijk kunnen voldoen aan de verwachtingen van de consument. “Voor de e-shopper zijn ‘convenience’ en snelheid belangrijker dan de prijs. Hij zal dan eerder geneigd zijn te bestellen in een webshop die de volgende dag levert, dan in een webshop die dat twee of drie dagen later doet”, stelt Comeos. Daarom hamert de federatie al jaren op de noodzaak om de regels rond nachtwerk, zondagwerk en flexibiliteit aan te passen, zodat ze nauwer zouden aansluiten bij die in de buurlanden. Ook de loonhandicap moet, ondanks de taxshift, verder verminderen. Om deze argumenten kracht bij te zetten, heeft Comeos nu een kaart gepubliceerd met de distributiecentra voor e-commerce die de voorbije vier jaar vlak over de Belgische grens zijn bijgekomen. Het zijn er maar liefst 24: 17 in Nederland, 4 in Duitsland en 3 in Frankrijk. Zij vertegenwoordigen 13.230 tot 15.130 jobs, zo becijferde de federatie.