Mercedes-Benz heeft gisteravond de productieversie van zijn eerste pick-up, de X-Klasse, in Kaapstad (Zuid-Afrika) getoond. De X-Klasse is gebaseerd op de Nissan Navara, maar dat merk je nauwelijks aan de voorkant. De Mercedes-Benz X-Klasse is geen pure werkpaard. Of, beter gezegd, het moet meer dan een werkpard zijn, want de vraag naar middelgrote pick-ups met personenauto rijeigenschappen en comfortvoorzieningen neemt toe, meent Mercedes-Benz. Daar de X-Klasse gebaseerd is op de Nissan Navara heeft Mercedes-Benz bijzondere aandacht verleend aan de rijdynamiek, het comfort, de design, de veiligheid, de connectiviteit en de individualiseringsmogelijkheden. Zo worden zowel voor als achter schroefveren gemonteerd, wat het veercomfort ten goede moet komen. Met 1.632 millimeter voor en 1.625 millimeter achter biedt de X-Klasse een grotere spoorbreedte dan de Navara (1570 – 1570). Dat creëert volgens Mercedes-Benz een optimale basis voor een goede stabiliteit en hogere bochtsnelheden, et het laat toe om tussen de wielkasten overdwars een europallet te plaatsen. Als enige fabrikant in dit segment levert Mercedes-Benz standaard grote, van binnenuit geventileerde schijfremmen op beide assen.
Gamma
De X-Klasse wordt leverbaar:
- in drie modelvarianten : X-Klasse Pure (gericht op functionaliteit, gekenmerkt door een zwarte achterbumper), X-Klasse Progressive (gericht op mensen die meer comfort zoeken, bumper in carrosseriekleur) en X-Klasse Power (high-end uitrustingsvariant, met verchroomde achterbumper).
- met twee common-rail-diesel viercilinders met een cilinderinhoud van 2,3 liter (120 kW/163 pk met een enkele turbo en 140 kW/190 pk met een dubbele turbo). Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak is een een 7-traps automaat in optie voor de krachtigste versie van de motor leverbaar.
- met achterwielaandrijving of met inschakelbare 4MATIC vierwielaandrijving. Met dit systeem kunnen de voorwielen elektrisch worden in- en uitgeschakeld als de omstandigheden daarom vragen.
- met standaard Active Brake Assist, Lane Keeping Assist, Traffic Sign Assist, Trailer Stability Assist, een bandenspanningscontrolesysteem en een cruise control. Tegen meerprijs zijn een achteruitrijcamera en een 360 graden-camera leverbaar.
Halverwege 2018 volgt een koppelrijke V6-dieselmotor, die 190 kW/258 pk en een maximaal koppel van 550 Nm zal leveren en voorziet Mercedes-Benz zijn pick-up ook van permanente vierwielaandrijving.
Mercedes-Benz touch
Of de X-Klasse een comfort en een kwaliteitsindruk die ‘ongeëvenaard zijn in het segment van middelgrote pick-ups’ zullen we pas in september kunnen zien. Wat al vast staat :
- De stoelen voor de bestuurder en de bijrijder zijn in lengte en hoogte verstelbaar en beschikken over verstelbare rugleuningen. De X-Klasse Power beschikt standaard over elektrisch verstelbare stoelen en een elektrisch bediende lendensteun. De driezits achterbank beschikt over versterkte zijwangen op de buitenste zitplaatsen.
- er is keuze uit zes bekledingen, waaronder twee ledervarianten.
- De X-Klasse is de eerste middelgrote pick-up die over een communicatiemodule met vaste simkaart beschikt.
- Mercedes-Benz heeft een speciaal team samengesteld voor het creëren van gepersonaliseerde versies.
De productie voor de Europese markt gaat van start in de Nissan-fabriek in Barcelona. De verkoop gaat in november 2017 in Europa van start. Europese versies krijgen standaard het Comfort-onderstel (met 202 mm bodemspeling) als standaarduitrusting. Tegen meerprijs is een met 20 millimeter verhoogd onderstel verkrijgbaar.