transport media logo

Van Dievel : “Aan hetzelfde tempo blijven groeien”

Sinds het behalen van de titel van Transporteur van het Jaar in 2009, gaat het ongemeen hard voor Van Dievel. Getuige hiervan is onder meer een stijging van de omzet met 70%. De strategie voor de toekomst? Aan hetzelfde tempo blijven groeien met een bijzondere aandacht voor ICT-toepassingen om toegevoegde waarde te creëren voor de klanten.  De titel van Transporteur van het Jaar, gevolgd door de onderscheiding van Super Transporteur van het Jaar enkele jaren later, gaf Van Dievel ook een grotere naambekendheid. Louis De Wael, Managing Director: “Naast de award van Transporteur van het Jaar in 2009, werd Van Dievel in 2012 ook nog eens verkozen tot Super Transporteur van het Jaar. Twee onderscheidingen die ons werden toegekend door onze collega-transporteurs! Het spreekt voor zich dat onze reputatie hierdoor een stevige boost kreeg, onder meer bij onze leveranciers. We zijn trouwens ook zeer fier over deze erkenningen, die een duidelijk bewijs zijn van het professionele karakter van onze onderneming.” Uitgebreider aanbod Het is moeilijk om de precieze impact van deze prijs op de toekomst van het bedrijf in te schatten, maar sinds 2009 is het bedrijf steeds groter geworden, net als het aanbod. Louis De Wael: “Sinds 2009 is de omzet van ons bedrijf met 70% toegenomen. Momenteel beschikken we over een vloot van in totaal 150 motorvoertuigen (rechtstreeks en onrechtstreeks) en 300 getrokken voertuigen. Onze historische specialiteit van FTL – OTIF (nvdr: afkorting voor Full Truck Load en On Time in Full) voor onze ‘worldclass’-klanten binnen een straal van 500 km rond Brussel, werd uitgebreid met containertransport, luchtvracht, B2B-distributie, transportopdrachten voor de farmaceutische sector en specifieke oplossingen voor bepaalde klanten. Ondertussen behaalden we ook het IATA-certificaat. Tenslotte zijn we eveneens van start gegaan met onze eigen Academy om chauffeurs op te leiden. Dit opleidingsinstituut is erkend door de overheid in het kader van de Code 95.” De opleidingscel van Van Dievel bestaat uit een mentor, een coördinator, twee opleiders, twee instructeurs-chauffeurs en 10 peters. Ze staan in voor de opleidingen waarmee chauffeurs hun rijbewijs B kunnen upgraden tot rijbewijs CE. Ze verzorgen ook interne en externe opleidingen voor de Code 95. Nog zo’n fantastisch initiatief: de optimalisatie van de transportopdrachten in samenwerking met drie andere partners (Coca-Cola Enterprises, Colruyt en CHEP). Deze optimalisatie op basis van de pallet pooling-diensten van CHEP heeft geleid tot een jaarlijkse daling van de CO2-uitstoot met 30%. In het kader van de distributie-opdrachten voor Coca-Cola heeft dit systeem bijvoorbeeld gezorgd voor een daling van 16.000 km aan lege kilometers. Colruyt is op zijn beurt verzekerd van de kwaliteit van de palletten die in het geautomatiseerde magazijn aankomen en ook Van Dievel geniet van een vereenvoudigde administratie dankzij het gebruik van pallet pooling. De fraaie evolutie bij Van Dievel gaat echter gepaard met een probleem waar de Mechelse transporteur zich maar al te goed bewust van is. Louis De Wael: “Het dreigend chauffeurstekort blijft de grootste uitdaging voor de transportsector. Dit probleem neemt jaarlijks toe. De andere immense uitdaging voor de transportwereld van morgen is het mobiliteitsprobleem. Of eerder de stilstand… Hierbij denk ik aan de toenemende congestie op onze wegen. Als België een logistieke draaischijf wil blijven binnen Europa, zal de overheid zich dringend moeten buigen over deze problemen.” Rendabiliteit en ICT De Mechelse transportondernemer is zich bewust van deze torenhoge uitdagingen, maar deinst er niet voor terug. Zo staan er behoorlijk wat projecten op stapel. “We willen nog altijd groeien maar aan een gestaag tempo. We zijn op zoek naar groei in de bestaande sectoren, maar willen ook andere aanvullende markten aanboren. Wat we ook belangrijk vinden is up-to-date te blijven met de technologie. We willen zelfs een voortrekkersrol opnemen op het vlak van ICT-oplossingen met als doel om toegevoegde waarde te creëren voor onze klanten, ons personeel en onze… rendabiliteit. Van Dievel heeft de laatste jaren enorm veel geïnvesteerd in ICT. Hierbij hebben we het over 2 à 3% van onze omzet.” Van Dievel is en blijft echter een familiebedrijf, waar de derde generatie het inmiddels voor het zeggen heeft. Het bedrijf wordt gerund door twee broers en één zus, meer bepaald Mia, Jan en Louis De Wael.  

“Van Dievel heeft de laatste jaren enorm veel geïnvesteerd in ICT.” (Louis De Wael, Managing Director)

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.