De Vlaamse ministers Philippe Muyters (Economie) en Joke Schauvliege (Omgeving) hebben de handen in elkaar geslagen om de transportsector te ondersteunen met een verhoogde ecologische steun. “CNG, LNG en de hybride modellen zijn veel minder milieubelastend dan de diesel-variant. We gaan de steun voor die types verhogen tot het maximum dat door Europa toegelaten wordt. Voor een grote onderneming kan dat, afhankelijk van het type, gaan tot 40 en 45% (van de meerkost, NVDR). Voor een kmo kan dat zelfs 50 en 55% zijn. Ik hoop dat we hiermee een nieuwe stap kunnen zetten in de vergroening van het zware vrachtvervoer in Vlaanderen”, aldus Vlaams minister van Economie Philippe Muyters. Daarnaast wordt het subsidiesysteem dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts in februari aankondigde voor verkeersveilige vrachtwagens operationeel. Bedrijven kunnen voor beide maatregelen terecht bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen. De Vlaamse Regering voorziet voor de premies elk jaar 36,4 miljoen euro. Per bedrijf wordt wel een plafond opgelegd van 100.000 euro gedurende een periode van 3 jaar.