België speelt pioniersrol in digitale transformatie Volvo Trucks

Volvo Trucks Belgium topman Peter Himpe heeft al meermaals verwezen naar de digitale revolutie die alle vrachtwagenconstructeurs (en Volvo Trucks in het  bijzonder) voor grote uitdagingen zet. Onder zijn impuls speelt VTB een grote rol in het transformatieproces van de groep.   Volgens Himpe zijn veiligheid, milieu en kwaliteit de drie grote kernwaarden van Volvo Trucks. “Twee van deze drie kernwaarden zullen door de komende technologische evolutie een andere invulling moeten krijgen”, zegt Peter Himpe. “In de toekomst zullen de vrachtwagens geconnecteerd zijn met andere spelers in het verkeer en met de infrastructuur. Het risico op ongevallen zal drastisch verlagen en bijna tot nul herleid worden. Hetzelfde geldt voor milieu. Na verloop van tijd zal ook in de trucksector de elektrisering zijn ingang vinden. Hierdoor zullen de emissies zoals we die vandaag kennen niet langer op de agenda staan.” “Kwaliteit blijft dan over als belangrijkste kernwaarde van de groep. Om hiermee als marktspeler een continue rol te kunnen spelen, moeten wij proactief inspelen op de digitale revolutie. Daarvoor moet je bereid zijn om ‘out of the box’ denken. Je moet dat ook kunnen, en dat vraagt een aanpassingsproces van de complete organisatie. Maar eerst moest het besef groeien”, benadrukt Peter Himpe. Nieuwe marktspelers azen op aantal segmenten Wat VTB heeft aangezet om dat transformatieproces aan te vatten zijn meestal signalen uit andere sectoren die al ‘geïntoxiceerd’ waren door die disruptie. “Ook zien we dat er totaal nieuwe spelers op de markt komen die voordien niets met transport te maken hadden. Wij moesten ons dus versneld aanpassen. Maar hoe begin je eraan? Door je eerst goed te informeren bij mensen die de disruptie al hebben meegemaakt”, legt Himpe uit. “Daarom hebben we eerst aan kenners van die markten en futurologen gevraagd om te praten over hun ervaringen. Zo is intern een sensibilisering ontstaan. Die eerste stap was de gemakkelijkste: de informatie die wij hadden meegekregen, laten doorsijpelen in de volledige organisatie. Daarna werd binnen Volvo Trucks Belgium een Digital Transformation Team opgezet, dat rechtsreeks rapporteert aan het management. Deze team heeft b.v. een monitoringsysteem van nieuwe trends opgezet, verkoop op het internet gelanceerd, een samenwerking met Living Tomorrow en Start it@kbc aangegaan en een hackathon georganiseerd. “We hebben zo een pioniersrol gespeeld voor zowel de Volvo Group als de andere nationale organisaties”, zegt Himpe. Uitdaging voor het hoofdkwartier Volgens Himpe nstaat de digitale transformatie in de markt zelf : “Kleine start-ups met drie of vier mensen en zeer beperkte budgetten kunnen fantastische dingen doen. Het is niet eenvoudig voor multinationals om te kunnen omgaan met die verticale opwaartse stimulansen. Voor Volvo Trucks bestaat de kunst erin die stimulansen op te vangen, te selecteren en in de ‘governance’ structuur in te bedden. Als lokale ‘market company’ kunnen we altijd feedback naar boven geven, vragen stellen, verlangens ventileren, enzovoort. Maar zelf grote concepten uitwerken? Daar is de governance nog niet op aangepast en wij moeten hier binnen de groep verder op werken. Gelukkig zien we dat nu de eerste stappen in die richting worden gezet”. Maar waar Volvo Group binnen vijf jaar zal staan weet Himpe niet : “De timing hangt niet zozeer af van interne factoren, maar van verschillende externe factoren. Als je puur technologisch redeneert, dan sta je binnen vijf jaar al voor een totaal anders business model. Dat zal deels gedreven zijn door de technologie, maar zeker ook door de maatschappelijke acceptatie en wetgeving”.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo