Check-Up test Mercedes-Benz Antos LS 2636 bij VS Logistics

Voor deze eerste Check-Up Test viel ons oog op een distributievoertuig bestemd voor de levering van zware ladingen op moeilijk bereikbare plaatsen, zoals in het centrum van Gent. Het transportbedrijf Van Snick–Evens nam daarvoor de Mercedes-Benz Antos 2636 LS in gebruik. Dat gebeurde in juni 2013 nauwelijks een jaar na de lancering van het model.   Bestelling. “Het voertuig kwam er op vraag van een klant”, zegt zaakvoerder Eddy Van Snick. Voor dezelfde opdrachtgever – het bezorgen van ruwe chocolade bij chocolatiers – had Van Snick–Evens al een ander, lichter distributievoertuig in dienst. Dat kon 18 europalletten aan. Om de capaciteit voor de klant te verhogen, koos het bedrijf uit Gooik om een tweede, zwaardere vrachtwagen in te zetten. Vandaar de keuze voor de Mercedes-Benz Antos 2636 met een frigokast van Chereau voor 21 europalletten. Omwille van het hoge gewicht van de lading, werd gekozen voor een derde as. Deze Antos 2636 is uitgerust met de cabine M ClassicSpace met drie treden om in en uit te stappen. De ClassicSpace heeft een breedte van 2300 mm, een lengte van 2000 mm en een motortunnel van 320 mm. De achterwand heeft geen ruiten en er is links een opbergvak dat van buiten toegankelijk is. De wagen is uitgerust met centrale vergrendeling. Op de Antos die Van Snick-Evens bestelde zijn nog een aantal opties zoals onder meer een luchtgeveerde comfortstoel voor de chauffeur, zetels in velour, airconditioning en restwarmtebenutting, een opbergvak op de motortunnel, een zonneklep op de buitenzijde, een radio/cd-speler Bluetooth en een aluminium tank van 500 liter.  Gebruik. Van Snick-Evens koos de wielbasis van 5200 mm gecombineerd met een meesturende naloopas van 7,5 ton. “Sommige plekken waar de chauffeur moet leveren zijn heel moeilijk bereikbaar”, zegt Eddy Van Snick. “Vandaar de kortere wielbasis en de meesturende naloopas. Voor ons is de Antos 2636 met zijn meeloopas bijzonder geschikt voor die zware distributieopdrachten. Het extra gewicht van de koelgroep boven de cabine wordt opgevangen door een versterkte vooras van 9 ton.” Deze wagen is bestemd voor regionaal transport, al moet regionaal voor deze toepassing bij Van Snick-Evens toch ruim geïnterpreteerd worden. De Antos bedient ook een klant in het Nederlandse Dordrecht. Ook de aard van de opdracht varieert: soms levert de chauffeur op een tiental plaatsen, dan weer neemt hij meerdere palletten mee voor drie klanten.

Zo goed als nieuw

 Rijindrukken. Na drie jaar staat de teller van de Antos 2636 bijna op 300.000 kilometer. Toch voelt alles nog zo goed als nieuw aan. De PowerShift 3 schakelt zacht en zonder haperen en ook het stuur voelt heel precies aan. Dat is ook het grote verschil met zijn voorganger, de Axor. Na drie jaar en met 298.102 kilometer op de teller is er nog geen speling op het stuur. Magazijnier-chauffeur Patrick die ons vergezelt en met alle voertuigen in het bedrijf rijdt, merkt op dat je om een scherpe bocht te nemen het stuur wel ettelijke keren moet draaien. Maar dat is een gewoonte. Je zit hoog in de Antos maar de zichtbaarheid rondom is goed en dat is belangrijk voor een distributiewagen. Dat blijkt al meteen bij het buiten rijden van het bedrijf in de landelijke Hoevestraat. Eens op de N28 richting Ninove schakelt de PowerShift 3 al gauw naar de twaalfde versnelling en kan je hem daarin houden tot zo’n 900 toeren per minuut. Als je het gaspedaal loslaat, schakelt de Antos in EcoRoll-modus. De transmissie wordt dan automatisch ontkoppeld en de rolenergie wordt gebruikt om brandstof te besparen. Chauffeurs die daar gebruik van maken, kunnen het verbruik aanzienlijk drukken. Het voertuig is niet geladen en daarom is het moeilijk om een oordeel te vellen over de standaard motorrem. Voor de lege Antos heeft de motorrem capaciteit te over. Je kan het voertuig makkelijk afremmen met de hendel rechts van het stuur zonder de voetrem te gebruiken. De Antos is volledig luchtgeveerd en dat is ook de optionele comfortstoel van de chauffeur. Ook ongeladen levert die combinatie ruim voldoende comfort voor de chauffeur.

Vergelijking met nieuwe Antos

 Drie dagen nadat we met de Antos 2636 hadden gereden, konden we tijdens de Road Efficiency Experience Day in de buurt van Quenast een korte rit maken met een splinternieuwe Antos 2633, eveneens met een meesturende meeloopas en een wielbasis van 5200 mm. Deze Antos was geladen en zette een totaalgewicht van 25 ton op de grond. Wat ons opnieuw opviel is de heel korte draaicirkel en het kleine verschil tussen de splinternieuwe Antos en het bijna identiek voertuig met 300.000 kilometer op de teller. Op de nieuwe zaten wat meer snufjes zoals de PPC (Predictive Powertrain Control) en de adaptieve cruisecontrol. De anticiperende cruisecontrol PPC past de rijstijl van de schakelautomaat aan de topografie aan en laat de truck zoveel mogelijk rollen om brandstof te besparen. De adaptieve cruisecontrol houdt automatisch afstand met de voorligger. Ook deze Antos was uitgerust met de standaard motorrem en die voldoet ook om het geladen voertuig af te remmen zonder de bedrijfsrem aan te spreken.

Radioscopie

Techniek Deze Mercedes-Benz Antos 2636 is met zijn hefbare, gestuurde naloopas geschikt voor het zwaardere distributiewerk: 21 palletten met gewichten tot 800 kilo. Laadvolume: 8500 x 2500 x 2680 = 57 m³. Met de opbouw heeft hij een leeggewicht van 13 ton. Zijn wielbasis van 5200 mm en de achteroverbouw van 2250 mm maken hem zeer wendbaar in de stad. Zijn zescilinder-in-lijn van 10,7 liter heeft een vermogen van 360 pk (265 kW) en bereikt zijn maximale koppel van 1800 Nm bij 1100 toeren per minuut. De motor is gekoppeld aan de PowerShift 3 met 12 versnellingen.  Verbruik “Uiteraard is dat sterk afhankelijk van de opdracht”, zegt Eddy Van Snick. “Soms zijn het grote leveringen bij een drietal klanten, dan weer meerdere kleinere op een tiental adressen. Het verbruik schommelt dan ook. Distributiewerk is veel stoppen en starten. Met de Antos op dit werk schommelt het verbruik rond de 25 liter per 100 kilometer.” Tegenover het eerste jaar is het gemiddelde verbruik van de Antos 2636 met zowat twee liter afgenomen. Maar de zaakvoerder vermoedt dat de opleiding daar wat mee te maken heeft. De chauffeur volgde de vorming ecologisch rijden van Mercedes-Benz pas nadat hij al een jaar met de Antos had gereden. Kostprijs per kilometer “De verhouding prijs/kwaliteit is voor deze Antos heel goed”, zegt Eddy Van Snick. “Op die drie jaar hebben we slechts één herstelling gehad: een sensor voor de EGR die moest worden vervangen. Verder niets. Door hun hoge inruilwaarde en hun lage verbruik scoren de vrachtwagens van Mercedes heel goed in onze vloot.”

+/-

Positief wendbaar betrouwbaar verbruik comfort handige instaptreden inruilwaarde  Negatief opbergvak op motortunnel belet doorgang in de cabine Van Snick–Evens In het kort Het transportbedrijf Van Snick–Evens – VS Logistics ligt midden in het Pajottenland, in de Hoevestraat in Gooik. Het familiebedrijf werd opgericht in 1958 en groeide tot een kmo door de overname van de firma Eufreco in Sint-Pieters-Leeuw in 1993 – met de magazijnen voor opslag – en de overname in 1994 van de transportfirma Suntrans uit Ninove. VS Logistics is de productnaam voor de hele groep. Het bedrijf werkt met Belgische chauffeurs en legt zich toe op just-in-time, huifwagens, koeltransport en distributie.  

Het woord aan de invoerder

De Antos is het levende bewijs van de ‘Trucks you can Trust’-visie van Mercedes-Benz Trucks. Ook na drie jaar gedraagt hij zich op alle vlakken als nieuw – niet alleen wat rijgedrag en comfort aangaat, maar ook wat betreft betrouwbaarheid. Dit resultaat komt niet alleen op het conto van de algehele kwaliteit van het merk, het is ook het resultaat van het professionalisme van ons verkoopteam. Telkens opnieuw waken ze er immers over dat het juiste voertuig voor de gevraagde inzet wordt aangeboden. De Antos maakt daarnaast ook onze Road Efficiency beloftes waar – met name, efficiëntie, veiligheid en ‘maximised use’ of een minimum aan stilstand. Zuinig was de Antos van meet af en met de nieuwe generatie aandrijflijn beloven we een nog verdere daling van het verbruik – tot 6%. Veiligheid is één van de speerpunten van het merk met de ster en ook die zijn er in de afgelopen drie jaar geweest. Zo kan de Antos inmiddels worden uitgerust met de Active Brake Assist van de vierde generatie en dus ook met de Side Guard Assist, die van cruciaal belang is voor het voorkomen van dodehoekongevallen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo