Krone Box Liners : inspelen op de SOLAS wetgeving

De Duitse trailerbouwer Krone komt met een nieuw gamma containerchassis op de markt, die verder verfijnd werden om een groter laadvermogen te bieden en gemakkelijker te zijn in de bediening. Krone reageert hiermee op de SOLAS wetgeving omtrent afmetingen en gewichten.  Het containertransport staat voor nieuwe uitdagingen, onder meer het ophalen van slots in de havens, waarvoor universele chassis nodig zijn. Anderzijds vereist de SOLAS wetgeving en het bepalen van het gewicht van de containers lichte containerchassis. Een ander aspect is het gebrek aan ervaren chauffeurs en de eerder gebrekkige opleiding. Hiervoor zijn dan weer eenvoudig te bedienen chassis nodig. Tenslotte zijn er de toenemende gewichtscontroles, waarvoor de transporteurs zoeken naar een laag eigengewicht en een optimale gewichtsverdeling. Vooral de boetes op overschrijden van de asgewichten wegen zwaar door. Met die elementen in het achterhoofd ontwikkelde Krone een gedeeltelijk vernieuwd gamma Box Liner containerchassis. Het gamma Box Liners omvat modellen voor ieder soort container: zwanenhals, vlakke bodem en de containermaten van 20 tot 45 voet.

Compacte achterkant

De ingenieurs bij Krone slaagden er in de gewichtsdistributie én het laadvermogen van bepaalde containerchassis te verbeteren door een geheel nieuwe, compacte achterkant. Dat is onder meer het geval voor Box-Liner SDC27 eL20 (20 voet chassis) en de Box Liner SDC 27 eLTU70 (multifunctioneel chassis). Bij vroegere containerchassis was de achteroverhang (de afstand van het midden van de wielas tot de achterste twistlock) 700 tot 900 mm. Die afstand was door de wet bepaald als veiligheidszone (underride guard). Krone heeft deze kreukelzone volledig opnieuw uitgewerkt. Het gevolg is dat de achteroverhang verkort is tot 525 mm. Hierdoor staat een container dus ook 200 mm verder naar voor op het chassis en hierin schuilen de voordelen. De druk op de koppelschotel van de trekker neemt met ongeveer een ton toe en de tractie verbetert navenant. Ook het laadvermogen van het containerchassis neemt toe. Door het compacte chassiseinde van Krone wordt het zwaartepunt van de massa van het voertuig meer naar het voertuigcentrum toe verplaatst. Het multifunctionele containerchassis SDC 27 eLTU70, eveneens uitgerust met een compacte achterkant, kan containers van 20 tot 45 voet meenemen. Dit chassis is volledig nieuw in het gamma door zijn verlengbare middenstuk, wat vroeger bij Krone niet verkrijgbaar was. Krone slaagde er in dit chassis nog 500 tot 900 kg lichter te maken dan zijn voorganger, afhankelijk van de uitrusting. Ook hier ligt het zwaartepunt zo’n 200 mm verder naar voor. Bovendien werd het chassis gemakkelijker te bedienen op het vlak van in- en uitschuiven (telescopisch uitschuifbaar middenbalkchassis), omklappen van twistlocks en vergrendelingen. Er zijn minder losse delen die kunnen verloren raken en er is minder kans op beschadiging. Het eigengewicht bedraagt minder dan 5 ton. Het chassis biedt nu volgende mogelijkheden:

  • 20-voet container achteraan
  • 20-voet container midden
  • 2 x 20 voet containers
  • 30-voet container
  • 40-voet container met het chassis in korte wielbasis, lange wielbasis of extra korte wielbasis
  • 45-voet container met het chassis in lange wielbasis en zonder uitgeschoven frontstuk
  • 45-voet container met het chassis in korte wielbasis en uitgeschoven frontstuk
  • 45-voet container met het chassis in lange wielbasis en uitgeschoven frontstuk.

Op de Krone Box Liner SDC 27 eLTU5 met conventionele achterkant vinden we nieuwe wegklapbare twistlocks, een gemakkelijker uit te schuiven frontstuk en een achterste verlenging met pneumatische ondersteuning. Dit chassis is vooral bedoeld voor extreem zware omstandigheden en is eveneens geschikt voor alle containertypen van 20 tot 45 voet. Bovendien heeft Krone nog een uitbreiding in voorbereiding met nieuwe generatorsets, in serie links onder het chassis geplaatst.

Het multifunctionele containerchassis is volledig nieuw door zijn verlengbare middenstuk, wat vroeger bij Krone niet verkrijgbaar was.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo