transport media logo

Peter en Stijn Gheeraert, Transporteurs van het Jaar 2017 : de jeugd aan de macht

De (jonge) Transporteurs van het Jaar zijn met twee. Twee neven, die zes jaar geleden het familiebedrijf hebben overgenomen en het heel grondig zijn aan het omvormen door systematisch in te spelen op de grote tendensen in wegtransport van vandaag (en morgen). Hoe stelde Gheeraert het net voordat u deze titel ontving? Stijn Gheeraert: Goed! 2016 was een prima jaar, net als 2015. Wij zijn erin geslaagd De Sauter te integreren en door te gaan met het investeren van een vernieuwing van de vloot, ondanks de financiële verplichtingen die we dragen sinds we de aandelen in het bedrijf hebben overgenomen in 2011.

Ondernemingsgeest

Keren we even terug naar 2011: wat heeft jullie gemotiveerd om de onderneming over te nemen? Peter Gheeraert: Vooreerst omdat het bedrijf van onze ouders was. Stijn had al heel wat ervaring opgedaan bij multinationals en ik van mijn kant was al actief in het familiebedrijf sinds 2004. We hebben er samen over gepraat en hadden er wel zin in. Het was tijd voor ons om van dezelfde ondernemingsgeest blijk te geven die onze familie altijd al heeft geïnspireerd. De banken zijn ons daarin gevolgd… Waarom hebben jullie tot 2017 gewacht om deel te nemen aan de Transporteur van het Jaar? Stijn Gheeraert: We wilden er eerst klaar voor zijn. Eind 2016 was het goede moment. De overname van De Sauter lag achter ons en we hadden rondom met ons twee een structuur opgebouwd die voldoende solide was, met een intern directiecomité en een adviesraad die beroep doet op externe experts. Het feit dat we onze beslissingen door hen laten valideren is zeer geruststellend en geeft ons vertrouwen.

People Management

Zowel ‘people management’ als interne communicatie bekleden een doorwegende plaats in jullie voorstellingsdossier… Peter Gheeraert: Interne communicatie is een sleutelelement. Het is aan ons om de middelen te vinden om onze visie en enthousiasme door te geven aan het personeel. Het is tevens de reden waarmee we een verantwoordelijke hebben aangewezen voor de interne communicatie. Dat is employer brandingStijn Gheeraert: Het is overigens één van de domeinen waarop we nog vooruitgang moeten boeken, zowel intern als ten opzichte van de buitenwereld. De titel van Transporteur van het Jaar wint hierdoor nog aan belang, want we werken met een 100 % Belgisch en bij voorkeur regionaal personeel in een zone waar de werkloosheidsgraad 2 tot 3 % bedraagt en in een sector waarvan het imago niet goed te noemen is. Hoe slagen jullie erin om het personeel waaraan jullie behoefte hebben aan te trekken en te behouden? Stijn Gheeraert: Wij maken gebruik van deelarbeid, wij streven er naar het werk zo aangenaam mogelijk te maken en we hechten steeds meer belang aan het evenwicht tussen het beroepsleven en het privéleven. We hebben binnen het bedrijf carrièretrajecten uitgewerkt: iemand kan beginnen als chauffeur C in de distributie, vervolgens overschakelen op het rijbewijs CE (wat wij financieren) en dan gaan werken in nichesegmenten zoals kranen of ADR. Peter Gheeraert: Het bestaan van ons eigen opleidingscentrum helpt ons heel wat op dat vlak…

Een specialist van de laatste kilometer

Eén van de pijlers voor jullie bedrijf is het lidmaatschap van het Astre netwerk. Wat levert dat voor jullie op? Peter Gheeraert: Het wordt hoe langer hoe complexer om goederen te leveren in alle steden. Iedere gemeente heeft zijn eigen regels. Nemen we ‘ons’ eigen Brugge als voorbeeld, dat het stadscentrum heeft afgesloten voor voertuigen van meer dan 12 ton. Met Astre specialiseren we ons op de zones en de steden die we het best kennen en het evenwicht tussen inkomende en uitgaande goederen in de pool is voor België zeer goed. Stijn Gheeraert: Vandaag is drie kwart van ons volume in distributie afkomstig van onze lokale klanten en Astre. Het resterende kwart is voor rekening van ritten voor speciale klanten. Hoe verloopt de samenwerking met City Depot? Peter Gheeraert: Dat is een volledig andere dienstverlening! Op dit moment zijn de volumes nog bescheiden. Wij ontvangen gemiddeld 45 pallets per dag, wat neerkomt op twee tot drie leveringsrondes per dag in Brugge. Het positieve aspect van die operatie is dat die 45 pallets aangeleverd worden door 33 verschillende vrachtwagens. Het systeem staat nog in zijn beginfase, maar toch besparen we hierdoor al 40 ton CO2 per jaar. Stijn Gheeraert: City Depot heeft in 2016 heel wat tijd besteed aan het sluiten van akkoorden in een zo groot mogelijk aantal steden en het echte commerciële werk is nog niet echt begonnen. Stelt de beperking tot 12 ton in Brugge jullie bedrijf voor problemen? Stijn Gheeraert: Wij hebben de stad verleden jaar gecontacteerd om hierover te discussiëren. Ons voordeel was dat we reeds beschikten over vrachtwagens van 12 ton. In een stad als Brugge, waar heel veel zeer nauwe straatjes zijn, is het gebruik daarvan gerechtvaardigd. Indien de burgemeester nu zou besluiten om de gewichtslimiet terug te brengen tot 7,5 ton, dan hebben we inderdaad een probleem… Heeft de stad de intentie om transportmiddelen met alternatieve aandrijving te bevoordelen? Peter Gheeraert: Nee, noch aardgas noch elektriciteit zijn aan de orde van de dag. Voor ons zullen die technieken rendabel worden binnen een jaar of vijf, niet eerder. Stijn Gheeraert: In onze sector wachten we vooral op de komst van de brandstofcel. Biobrandstoffen en gas zijn slechts tijdelijke oplossingen.

Een multimodale hub in Zwijnaarde

Wat is uw volgende grote project? Peter Gheeraert: Binnen de groepering Astre situeert het centrum van onze zone zich eerder nabij Gent. Daarom hebben we een tweede depot met een oppervlakte van 4000 m2 geopend in Zwijnaarde in 2013. Hierdoor was het al mogelijk om 185.000 km te besparen per jaar. Maar dit depot is vandaag te klein: we hebben behoefte aan 10.000 m2. We analyseren dus de mogelijkheden, eventueel via de overname van een andere transporteur. Stijn Gheeraert: We overwegen tevens de piste om een terrein aan te kopen langs een waterweg. Dat zou ons toelaten een nieuw businessmodel uit te werken. Transporteurs zouden hun goederen bij ons kunnen afzetten en wij zouden de gegroepeerde distributie kunnen organiseren in de stad door een combinatie van de meest ecologische voertuigen op de weg of door het gebruik van de waterwegen. Wij denken daarbij aan kleine bootjes met elektrische aandrijving en voorzien van een eigen laadkraan, die direct aan de kade zouden kunnen leveren, waarbij de laatste kilometer uitgevoerd wordt met kleine, elektrische voertuigen zonder het stadscentrum te verlaten. In het geval van pakjes zou die laatste kilometer zelfs kunnen gebeuren met de fiets. Peter Gheeraert: Wij willen hieromtrent een concreet plan lanceren voor eind 2017. Dat nieuwe depot zou tevens de belangrijkste taken overnemen van het depot in Loppem? Peter Gheeraert: Inderdaad, tenminste wat de distributie betreft. Dat depot zou beter gelegen zijn ten opzichte van de centrale hub van Astre in Saintes. Loppem zou dan de centrale zetel blijven met de werkplaats en het centrum voor alle transportactiviteiten die niet te maken hebben met distributie. Om af te sluiten, welke boodschap willen jullie als Transporteur van het Jaar nog meegeven aan de buitenwereld? Peter en Stijn Gheeraert: Iedereen laat zijn goederen aanleveren door vrachtwagens, terwijl onze chauffeurs de hele tijd bekeken worden als oud vuil. Er moet meer respect komen voor onze chauffeurs. We zien dat in Nederland bijvoorbeeld het klimaat helemaal anders is. De media zijn er ook meer constructief. Indien er één zaak is die we graag zouden zien veranderen, dan is dat het slechte imago van de transportsector.    

« Employer branding is één van de domeinen waarop we nog vooruitgang kunnen boeken. » (Stijn Gheeraert) « Zwijnaarde moet het centrum worden van onze distributieactiviteiten in Oost- en West-Vlaanderen. » (Peter Gheeraert)

 

Gheeraert in het kort

Drie operationele bedrijven (Internationaal Transport Gheeraert, Garage Transport Gheeraert en Transport De Sauter), in handen van de managementbedrijven van Stijn en Peter Gheeraert Vier sites: Loppem (hoofdzetel) + opslagplaatsen in Zedelgem, Brugge, Zwijnaarde Specialiteiten: distributie op pallets, leveringen met laadkraan, internationaal tanktransport, exceptioneel transport met platformwagens Omzetcijfer 2015: 16,7 miljoen EUR Resultaat voor belastingen 2015: 1,022 miljoen EUR Personeel: 160 personen, waaronder 130 chauffeurs (+ 20 chauffeurs in onderaanneming) Vloot: 65 trekkers + 20 in onderaanneming, 20 vrachtwagens en 3 lichte bestelwagens (voornamelijk DAF + Iveco en Volvo), 210 aanhangwagens en opleggers (Van Hool, Krone, Fruehauf, Turbo’s Hoet)  

Enkele recente projecten

Enkele voorbeelden van recente acties op het vlak van wagenparkbeheer en administratieve vereenvoudiging: – automatisering van de boekhouding (2016) – geautomatiseerde planning voor alle distributievoertuigen – nieuwe generatie Transics boordcomputers – overgaan tot financiële renting voor de trekkers – automatische controle van de bandendruk met Continental – eigen opleidingscentrum Trans-Form – samenwerking met City Depot in Brugge Voorzien voor 2017/2018

  • Geautomatiseerde behandeling van alle documenten via een digitale mailroom
  • Grafisch planningsmiddel
  • nieuwe multimodale hub in Zwijnaarde

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.