transport media logo

Viapass: Brussel verdient meer met boetes dan met de kilometertaks

In antwoord op een vraag van Marc Loewenstein (DéFI-afgevaardigde) deelde Brussels minister van Begroting Guy Vanhengel enkele interessante cijfers rond de kilometerheffing mee. Daaruit blijkt namelijk dat de opbrengst van de boetes, de inkomsten van de eigenlijke kilometerheffing ruimschoots overstijgt. Volgens de cijfers van Vanhengel had het Brussels Hoofdstedelijk Gewest oorspronkelijk 22,6 miljoen euro aan inkomsten gebudgetteerd. Na een budgettaire controle voor het begrotingsjaar 2016 werd dit bedrag teruggebracht tot 8,324 miljoen en voor 2017 naar 10,873 miljoen euro opgewaardeerd. Op 31 juli 2017 bedroegen de inkomsten all 5,7 miljoen euro. Maar op 27 juli 2017 waren ook al 14.065 boetes van 1000 euro verstuurd. Als al die boetes betaald worden (wat we betwijfelen, nvdr), dan verdient het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dus meer met het innen van boetes dan met de kilometerheffing zelf. “Dat bewijst nog maar eens dat er iets scheelt aan de Belgische kilometerheffing”, merkt Michael Reul op, directeur van de UPTR en een overtuigde tegenstander van het systeem.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.