De kleine gieterij die in 1892 door Heinrich Schmitz werd opgericht, is de Europese leider van de opleggers geworden. Bovendien blijft de invloed van het bedrijf in de wereld van het transport groeien, zeker nu het carrosseriekits voor lichte bedrijfsvoertuigen en geconnecteerde diensten op de markt brengt. Dit zijn de sleutelmomenten uit de geschiedenis van Schmitz Cargobull:
- 1935 : eerste aanhanger en eerste industriële carrosserie
- 1950 : eerste koeloplegger
- 1982 : uitbreiding in Europa – Schmitz Anhänger wordt Schmitz Cargobull
- 1983 : de blauwe olifant wordt het symbool van het merk
- 1997 : lancering van de gamma’s voor bulkgoederen en containerwagens
- 2014 : oprichting van een joint venture met het Chinese Dongfeng
In 2017 lijkt Schmitz Cargobull succesvoller dan ooit: de totale productie zou van 50.000 naar 57.000 stuks moeten stijgen, het zakencijfer zou voor het eerst de kaap van 2 miljard euro moeten overschrijden en de lancering van het nieuwe gamma carrosseriekits voor lichte bedrijfsvoertuigen ziet er veelbelovend uit. Volgens Schmitz Cargobull bedraagt zijn marktaandeel in West-Europa 28%, in Zuid-Europa 20%, in Scandinavië 43% en in Centraal- en Oost-Europa 46%.