De Amerikaanse supermarktenketen Walmart brengt de bezorgingslogistiek van online-bestellingen naar een nog hoger niveau. Ze test in Silicon Valley een nieuwe dienst bij klanten van digitale slotenproducent August Home: de bezorgers leveren de boodschappen tot in de koelkast van de klant. In de e-commerce wordt op drie terreinen gestreden om de klant te behagen bij de bezorging van zijn of haar bestelling: geld (gratis), snelheid en/of ‘convenience’ (gemak). Dat laatste leidde al tot meerdere experimenten, zoals het leveren op de werkplaats (al dan niet in een pakjeskluis), in de koffer van de auto of op de plek waar u zich bevindt (cfr. de Belgische start-up Parcify). De nieuwe dienst die Walmart test is er een van ‘convenience’ in het kwadraat: de klant moet zijn boodschappen zelfs niet meer uitpakken, de bezorger plaatst ze in de koelkast of de diepvries. Daarvoor moet de klant niet eens meer thuis zijn. Voor dit experiment werkt Walmart samen met August Home, een producent van digitale sloten die met een smartphone vanop afstand bediend kunnen worden. Indien de klant niet thuis is, gebruikt de koerier een éénmalige code om toegang te krijgen tot het huis. Hij legt de boodschappen aan de ingang neer, maar indien de bestelling ook uit verse, gekoelde of diepvriesproducten bestaat, plaatst hij ze in de koelkast. De klant krijgt een bericht op zijn smartphone wanneer de koerier is toegekomen, wanneer hij de deur opent, wanneer hij het huis verlaat en de deur weer op slot is. In tussentijd kan de klant, dankzij een August Home-app en bewakingscamera’s, op zijn smartphone beelden zien van de bezorger. Via deze link ziet u een video over de test.