Corridor Antwerpen-Brussel tweede meest gegeerde logistieke hotspot van Europa

Venlo is de meest aantrekkelijke locatie van Europa voor de logistiek. Op de tweede plaats komt de corridor Antwerpen/Brussel. Dat blijkt uit een onderzoek van Prologis en eyefortransport over de meest gewilde logistieke locaties van Europa. Meer in het algemeen blijkt dat de onmiddellijke toegang tot grote consumentencentra en de nabijheid van arbeidspotentieel de doorslaggevende factoren zijn. Op beide criteria scoren de Benelux en Duitsland het best. Omwille van de kost van de arbeid scoren ook Polen en Centraal Europa goed. Uit een voorafgaand onderzoek van de vastgoedontwikkelaar was al gebleken dat de herconfiguratie van de supply chains de belangrijkste ‘driver’ blijft voor de vraag naar nieuw logistiek vastgoed. Voor bedrijven die hun logistiek verder willen optimaliseren in Europa, zijn ‘prime locations’ een essentieel onderdeel van hun strategie. Dit betekent dat die bedrijven hun netwerken willen consolideren in ‘Class A’  distributiecentra. Pan-Europese en multilandennetwerken zullen dan ook een verdere groei kennen, klinkt het. Daarnaast werd onderzocht waarom logistieke klanten in Europa bepaalde locaties boven andere kiezen. Voor het rapport, getiteld “Customer Growth Strategies: De meest gewilde logistieke locaties van Europa”, werden 280 logistiekers ondervraagd. In totaal werden 100 mogelijke locaties beoordeeld. Daaruit blijkt dus dat de  onmiddellijke toegang tot grote consumentencentra de doorslaggevende factor is. Grote bevolkingsgebieden waar de consumptie het hoogste is, worden daarom steeds belangrijker. Ook de nabijheid van een geschikt arbeidspotentieel heeft ook een grote invloed, wat in het voordeel speelt van Noordwest Europa in het algemeen. Op vlak van personeel heeft ook Polen een voordeel, omdat de kost er lager is. Maar – en dat in een opvallende vaststelling – de kosten zijn in vergelijking met andere factoren minder van belang. België is voor alle criteria een van de vijf meest gegeerde locaties, behalve op die van de wet- en regelgeving. Op dit gebied staat België zelfs niet in de Top 5 vermeld. “Opvallend is ook dat alle landen in de Top 5, cijfers scoren die zeer dicht bij elkaar liggen”, zegt Dirk Sosef, Vice President Research & Strategy bij Prologis. Volgens Sosef groeit de vraag naar logistieke terreinen overal in Noordwest Europa, met Venlo en de as Brussel-Antwerpen als uitschieters. Overal daalt de beschikbaarheid van gronden, maar dat wordt door de ondervraagden niet echt als een probleem beschouwd. “Venlo is een uitzondering: daar zijn momenteel wel vrij veel terreinen beschikbaar. Het andere uiteinde is Hamburg: daar is letterlijk niets beschikbaar”. Volgens Sosef kunnen twee grote conclusies getrokken worden. “Een eerste is dat de Benelux sterk blijft en dan vooral in het achterland van de mainports. De containers worden in toenemende mate daar geopend, en niet meer zozeer in de havens zelf”, zegt hij. Een tweede vaststelling van Sosef is dat de vraag groeit in de metropolitane gebieden, met andere woorden op plaatsen dichter bij de bevolkingscentra. “Vroeger was er meer vraag naar grote locaties midden in de velden of de bossen, maar dat is steeds minder het geval. Dat komt omdat de focus meer op de nabijheid van beschikbaar personeel is komen te staan”, zegt hij tot slot.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo