Beeld dat e-commerce verantwoordelijk is voor toename bestelwagens is onjuist

Het beeld dat de e-commerce verantwoordelijk is voor de forse toename van het aantal bestelwagens op onze wegen is onjuist. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org, de sectororganisatie voor de webhandel in Nederland. Bestelwagens voor de e-commerce vertegenwoordigen slechts 3% van het totaal. Gisteren heeft Thuiswinkel.org de Webwinkel Vakdagen in Utrecht een sensibiliseringscampagne gelanceerd om de pakketbezorging te verduurzamen. De sector heeft zicht tot doel gesteld om tegen 2025 de CO2-uitstoot van de logistieke operaties te halveren. Hiervoor is door de sector een rekenmodel ontwikkeld, dat de CO2-uitstoot voor de pakketbezorging voor de consument inzichtelijk maakt. Die rekentool zal in de loop van 2018 door een aantal Nederlandse webwinkels geïmplementeerd worden. In het kader dan de campagne Bewust Bezorgd heeft Thuiswinkel.org ook een onderzoek door het marketingbureau Motivaction laten uitvoeren bij de consumenten. Daaruit blijkt in opdracht van Thuiswinkel.org blijkt dat consumenten denken dat meer dan de helft van alle bestelwagens in de stad rijden voor de e-commercebedrijven. In werkelijkheid is dit slechts 3% van de bestelwagens. Vorig jaar voerde Topsector Logistiek (het Nederlandse equivalent van het VIL of Logistics in Wallonia in België) een onderzoek uit naar de inzet en de gebruikers van de meer dan 876.000 bestelauto’s in Nederland. De onderzoekers stelden vast dat slechts 2 à 3 % van de bestelwagens bij de bezorging aan huis betrokken is. Zelfs indien de e-commerce activiteiten zou verdubbelen, zal het aantal bestelwagens in het verkeer daarom niet sterk doen toenemen, zeggen ze.  

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo