Road Efficiency by Mercedes-Benz : elke druppel telt

Uiterlijk is hij nauwelijks te onderscheiden van zijn voorganger maar onderhuids is heel wat veranderd in de nieuwste Mercedes Actros. Hoe ingrijpend blijkt uit een vergelijkende test van 4.800 kilometer in Portugal waar hij ruim 6% zuiniger was dan een Actros uit 2015. Onderaan de bumper zie je aan beide zijden kleine deflectoren die de wind onder de cabine moeten geleiden. Maar de andere nieuwigheden moet je onderhuids zoeken zoals geoptimaliseerde motoren, nieuwe motorolies met een lagere viscositeit, spiegelgladde tandwielen in de versnellingsbakken en een verfijnde Predictive Powertrain Control (PPC). Mercedes-Benz pakte de hele aandrijflijn aan van de Actros, te beginnen met de motor. Zo bereikt de OM471-motor van de Actros 1845 nu zijn maximale koppel bij 800 toeren per minuut (zijn voorganger op 1.000 tpm). De OM471 (12,8 liter) beschikt over dat hoogste koppel (2.395 Nm) tot 1160 tpm. Dat maakt de motor soepeler en zorgt ervoor dat de PowerShift-versnellingsbak minder vaak moet terugschakelen. Zowel in de versnellingsbak als in de motor werd de interne wrijving verminderd. Het nieuwste snufje is een variabel oliepeil in de achterbrug. Soms heb je minder olie nodig en dan draaien de tandwielen makkelijker omdat ze minder weerstand ondervinden, soms heb je dan weer meer olie nodig. “Het levert slechts 0,5 % verbruikswinst op”, zegt Rolf Deisinger van de ontwikkelingsafdeling van Mercedes-Benz Trucks. “Maar alle beetjes helpen.”  Verbruikstest In een eigen test op het traject Stuttgart – Hamburg – Stuttgart leverden al die ingrepen samen een verbruikswinst op van 6,5 % in vergelijking met een Actros 1845 uit 2015. Een onafhankelijke verbruikstest in Portugal met zes journalisten achter het stuur gaf een gemiddelde verbruikswinst van 8,3 % tegenover de voorganger. Zowel de trailers als de chauffeurs werden tijdens de test gewisseld en er werd afwisselend gereden in eco- en standaardmodus. De verbruikswinst tussen de voertuigen uit 2015 en die van de nieuwste generatie varieerden van 5,9 tot 10,6 %, met de beste score in ecomodus. We konden zelf met twee versies van de vernieuwde Actros rijden in Portugal. Van Lissabon naar Peniche met een Actros 1846 uitgerust met de ‘kleine’ OM470 (10,7 liter). De topuitvoering van de OM470 heeft een vermogen van 335 kW (456 pk) en een maximumkoppel van 2200 Nm. Daarmee komt de nieuwe topversie van de OM470 op het terrein van de grotere OM471 (12,8 liter) die in de Actros 1845 een grotere trekkracht heeft bij lage toerentallen. De compacte OM470 (Actros 1846) pakt vooral uit met een gewichtsvoordeel van ongeveer 150 kg in vergelijking met zijn grotere broer. De OM471 is dan weer beter geschikt voor klassieke toepassingen in het langeafstandsvervoer. 10,6 of 12,8? Op de terugrit van Peniche naar Lissabon konden we achter het stuur van een Actros 1853 met 390 kW (530 pk). Het hogere koppel (2600 Nm) van de 12,8 liter zescilinder (OM471) zorgt ervoor dat hij de klim in een hogere versnelling aan kan dan de 10,6 liter (OM470). In het golvende landschap tussen Peniche en Lissabon en met een totaalgewicht van 40 ton voelt de 1853 zich duidelijk beter in zijn sas dan de 1846. Het golvende landschap in Portugal was een ideaal parcours om de vernieuwde Predictive Powertrain Control (PPC) aan de tand te voelen. Die zorgt ervoor dat de vrijloop – Ecoroll – nog langer wordt ingeschakeld om het brandstofverbruik te drukken. De PPC bepaalt ook vooraf in welke versnelling een helling moet worden genomen. Zo schakelt het PPC bijvoorbeeld de elfde versnelling in aan de voet van de helling om te vermijden dat hij tijdens de klim moet terugschakelen. De nieuwste Actros verbruikt niet alleen minder, met de Active Brake Assist 4 (ABA 4) is hij ook weer een stuk veiliger dan zijn voorganger. De ABA 4 stopt niet enkel voor een file die de chauffeur niet zou hebben opgemerkt maar evenzeer voor een voetganger die in een stad van tussen geparkeerde wagens opduikt. Eerst klinkt er in de cabine een akoestisch signaal en flikkert op het dasboard een rood waarschuwingslampje. Als de chauffeur dan nog niet ingrijpt, remt het voertuig zelf. Op een gesloten omloop in Lissabon konden we van in de cabine van een Actros zien hoe de trekkeroplegger een noodstop uitvoerde voor een voetganger die met zijn gsm bezig was en intussen onoplettend de straat overstak. In Duitsland bestellen twee op de drie klanten de ABA 4. Dodehoekongevallen Naast de ABA 4 is er op de Actros nu ook een Sideguard Assist beschikbaar die dodehoekongevallen moet voorkomen. De Sideguard Assist detecteert aan de rechterkant van het voertuig of er zich iemand of iets naast de vrachtwagen of de trekkeroplegger bevindt. Dat gebeurt tot 10 meter naast het voertuig en tot twee meter voor de trekker en tot één meter na de oplegger. Als de chauffeur bij het naar rechts afdraaien b.v. dicht bij een fietser of een verkeerspaal komt, licht er op de rechterstijl eerst een oranje en daarna rode driehoek op. Er klinkt ook een akoestische waarschuwing. Bij de Sideguard Assist moet de chauffeur zelf ingrijpen. Het is een waarschuwingssysteem, geen hulp bij het manoeuvreren. Het systeem is daarom ook uitgeschakeld als het voertuig achteruit rijdt. De Sideguard Assist werkt ook op de snelweg bij een inhaalmanoeuvre. Terwijl je inhaalt blijft de oranje driehoek op de rechterstijl oplichten tot je ver genoeg van het voertuig rechts bent om opnieuw in te voegen, erg handig als je op de autoweg een andere vrachtwagen inhaalt. Je weet dan precies wanneer je opnieuw moet invoegen. MB Uptime verbindt voertuig, klant en garage Het geavanceerde connectiviteitssysteem MB Uptime verbindt de truck met de klant en met Mercedes-Benz Service. MB Uptime controleert tijdens het gebruik volledig automatisch de voertuigsystemen. De klant wordt geïnformeerd enkele minuten nadat een foutcode of een waarschuwing voor een mogelijke storing binnenkomt en hij krijgt aanbevelingen, bijvoorbeeld om de druk van de banden te verhogen. MB Uptime zorgt er ook voor dat het onderhoud wordt geoptimaliseerd. Zo weet de dealer nog voor de wagen de garage binnenkomt dat er tijdens de volgende onderhoudsbeurt een versleten remschijf moet worden vervangen. Bij een dringende interventie neemt Mercedes-Benz rechtstreeks contact op met de klant om hem binnen te roepen voor een herstelling.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo