Of de opdracht nu van Genk naar Hasselt is, of van Genk naar Bratislava, elke opdracht is voor ETL Transport even belangrijk. Het bedrijf is specialist in ‘just-in-time’ transport en beschikt daarvoor over een zeer gevarieerde vloot die gaat van een Fiat Talento over een Iveco Daily tot een Iveco Stralis. ETL Transport werd tot leven geroepen in 1992 door oprichter Tony Baptist, vader van huidig zaakvoerder Björn Baptist. Het toenmalige B&B Belgium huurde op dat moment een pand in Opglabbeek en ging aan de slag als douane-expediteur en vervoercommissionair. Op dat moment was er geen enkel grensoverschrijdend transport mogelijk zonder het vervullen van de nodige douaneformaliteiten. Meer en meer klanten contacteerden B&B Belgium voor het vervoeren van kleinere hoeveelheden goederen die per express dienden getransporteerd te worden. Al gauw speelde de firma in op de markt en kocht zo een eerste vrachtwagen in 1994. De statuten van de firma werden uitgebreid met nationaal- en internationaal vervoer. En zo werd B&B Belgium Expres geboren. Familiebedrijf Intussen is het huidige ‘ETL Transport’ uitgegroeid tot een bedrijf met een vloot van 26 voertuigen, 6 trailers, 25 medewerkers en een omzetcijfer van ongeveer 2 miljoen euro. Het bedrijf is gehuisvest op het industrieterrein Genk-Noord, nabij de E314 en op een boogscheut van buur H.Essers. ETL Transport – dat staat voor European Transport & Logistics – is eveneens een familiebedrijf waar iedereen vrij kan binnenstappen. “Mijn vader Tony richtte het bedrijf op en hechtte hier veel belang aan. Cijfers en administratie waren het belangrijkste en moesten altijd juist zijn. Na zijn plotse overlijden in 2015 probeer ik zijn spoor aan te houden zonder zotte veranderingen te doen”, begint zaakvoerder Björn Baptist. 90% Iveco De vloot van ETL Transport bestaat uit 10 bestelwagens, 13 vrachtwagens en 3 trekkers. “90% van voertuigen is Iveco. De belangrijkste reden waarom we voor Iveco kiezen is hun uitgebreid assortiment aan voertuigen. Enerzijds hebben we verschillende uitvoeringen van de Daily en anderzijds zijn er nog de Eurocargo’s en de Stralissen. De prijs-/kwaliteitsverhouding is goed en ook de service van Gregoor Herentals is uitstekend. Als kleine transporteur is service van groot belang, want we hebben geen eigen werkplaats. Ik merk wel dat de wagens altijd beter worden. Sommige voertuigen gaan pas na 80.000 à 100.000 kilometer op onderhoud, terwijl het aantal depannages steeds minder wordt. Begin 2018 mogen we trouwens weer 6 nieuwe voertuigen verwelkomen, waaronder 3 trekkers.” “We investeren jaarlijks in onze vloot want het wagenpark verjongen en optimaliseren is belangrijk. Vraag- en aanbod veranderen voortdurend. Ik weet nu zelfs al welke wagens we zullen kopen in 2019. Voertuigen op alternatieve brandstoffen interesseren me wel, maar onze transporten zijn op dit moment té divers en door een gebrek aan infrastructuur is het voor ons nog te vroeg om deze piste te bewandelen. Sommige voertuigen staan soms 3 dagen stil op de parking, en moeten dan plots op een vrijdagnamiddag vertrekken naar Italië.” Laadvermogen tussen 500 kg en 25 ton Door het gevarieerd wagenpark is er een grote diversiteit aan transport. “Het laadvermogen schommelt tussen 500 kg voor de bestelwagens en 25 ton voor de opleggers. De nuttige laadlengte varieert van 1,60 m tot 13,60 m. Een groot deel van onze vloot is bovendien uitgerust met een track & trace systeem van GeoDynamics. Aan de hand van dit systeem weten onze dispatchers in real time waar de wagens zijn en kunnen zij klanten zeer snel informeren over waar hun goederen zich op een bepaald moment bevinden. In een aantal gevallen is het zelfs mogelijk, dat klanten via dit track & trace systeem de wagens zelf traceren en het transport zodoende kunnen opvolgen. Op termijn gaan we misschien ook uitbreiden naar boordcomputers.” CMR-voorwaarden Al de transporten van ETL Transport worden uitgevoerd onder CMR-voorwaarden door goed opgeleide chauffeurs. Velen van hen beschikken over een ADR-getuigschrift om gevaarlijke producten te transporteren. “Uiteraard respecteren we steeds de wetgevingen omtrent de Europese rij- en rusttijden. Deze wetten zijn er voor iedereen. En ik vind het zeker oké nu. Alles heeft te maken met een goede planning. Het vinden van de juiste chauffeurs zit volgens ons in de opleiding. We trekken mensen aan met een B-rijbewijs en leiden hun dan zelf op tot C en CE. Ik ben zelf bevoegd om enkele lessen te geven wat Code 95 betreft.” Björn Baptist ziet zijn bedrijf verder doorgroeien. Toch heeft hij nog enkele ambities. “Het zou mooi zijn als we ooit ons magazijn kunnen uitbreiden. Voorlopig is deze nog groot genoeg, waardoor ik voorzichtig wil zijn met een mogelijke investering. Wel gaan we onze dispatching binnenkort meer dan waarschijnlijk uitbreiden met een 4de werkkracht. En dan is er nog mijn droom van een 3de generatie… Mijn zoon werd geboren in de week dat mijn vader overleed. Het zou fantastisch zijn als hij en zijn komende broertje of zusje ooit mee in de zaak kunnen stappen.”