Hoe belangrijk de banden van een vrachtwagen zijn, wordt pas écht duidelijk wanneer de chauffeur ’s nachts belt dat hij halfweg Frankrijk aan de kant staat met een lekke band. Bandenbeheer is geen wondermiddel, maar vermijdt onverwachte uitval. We trokken naar drie experten om meer inzicht te krijgen in het hoe, wat en waarom van bandenbeheer.
“Men kijkt nog te veel naar de aankoopprijs van banden, en verliest daarbij het grotere geheel uit het oog – de one shot deal in plaats van de total cost of ownership”, zegt Nick Wuestenbergs, CEO van Banden de Condé. Commercieel verantwoordelijke Luc Leenders treedt zijn CEO bij. “Bandenbeheer is dan ook een complex gegeven voor ondernemingen”, zegt hij. “Het is erg arbeidsintensief om alles correct op te volgen. We merken dat bedrijven vol goede moed beginnen, maar al vrij snel vergeten om een onderhoud of vervanging bij te houden.”
En dus besteden vele transportondernemingen hun bandenbeheer uit. Dat houdt in dat een externe partner banden controleert en bijhoudt wanneer herstellingen of vervangingen gebeuren. Of bandenbeheer uitbesteden aan een gespecialiseerde firma ook voor uw onderneming de beste oplossing is, hangt onder meer af van de grootte van de vloot. Maar ook andere zaken spelen een rol, zegt Jen De Clerck, Sales Director bij RTR Tyre Management. “Wij ontzorgen onze klanten. Uiteraard is het zo dat hoe minder voertuigen er zijn, hoe makkelijker het is zelf het beheer te doen. Hoe groter de vloot, hoe complexer. Maar er zijn transporteurs die niet meer dag en nacht gecontacteerd willen worden door chauffeurs in geval van depannages. We hebben óók klanten met twee voertuigen die gewoon willen dat we alle zorgen van hen overnemen.”
Preventieve controles
Bij Q-Team benadruk Patrick Bral het belang van regelmatige preventieve controles, waar mogelijk op het terrein van de transportondernemer. “Het gebeurt nog niet altijd dat men zich realiseert hoe belangrijk preventieve controles zijn”, zegt hij. “In bepaalde bedrijven gebeurt het zelfs helemaal niet. Ik denk dat het merendeel – laten we zeggen: 60 procent – er nog niet van doordrongen is. Maar eigenlijk moet je alle dagen met je banden bezig zijn.”
De opbrengst van controles is nochtans makkelijk te berekenen, zegt Patrick Bral. “Als de band optimaal onder druk staat, dan heb je een optimaal rendement, en een verminderde rolweerstand en dus minder brandstofverbruik. Elke fabrikant heeft een tool om te berekenen wat het verschil is. Bovendien, als je voor één band onverwachte uitval kan vermijden, kan je snel de investering van de controles terugverdienen. Niet alleen de kost van de depannage zelf moet je in rekening nemen, maar ook de bedrijfszekerheid, weten dat de chauffeur niet ergens onnodig moet wachten op een nieuwe band.”
Tijdens een preventieve controle staan er drie belangrijke zaken op de agenda voor elke band. Ten eerste is er de visuele controle om na te gaan of er schade en/of abnormale schade is aan de band. Ten tweede kijkt men hoe het gesteld is met de slijtage en of het moment is aangebroken om een vervanging van de band in te plannen. Tot slot wordt voor elke band nagekeken of de bandendruk in orde is, en wordt die opnieuw in orde gebracht mocht dat nodig zijn.
Bandenbeheer brengt op
Een cijfer plakken op de return on investment van bandenbeheer wil Jen De Clerck, Sales Director bij RTR Tyre Management, niet doen. Al wijst ook hij op duidelijke voordelen die met een goede opvolging van banden gepaard gaan. “We zullen nooit beweren dan we de kost met 30 procent kunnen doen zakken, al zien we wel dat wanneer we nieuwe klanten hebben waar voordien helemaal geen goed bandenbeheer was, we bijvoorbeeld het aantal onvoorziene depannages aanzienlijk kunnen doen dalen door op tijd banden te vervangen en op druk te plaatsen”, zegt hij. “Het rendement van de band – het aantal kilometers dat je ermee kan rijden – neemt hierdoor ook toe.”
Bij Banden de Condé biedt men klanten verschillende opties voor de preventieve controles. Die gebeuren op afspraak en op het terrein van de transporteur, op een moment dat de meeste vrachtwagens ’thuis’ zijn, zoals weekends of brugdagen. Daarbij kan ook een uitgebreid rapport horen, met een overzicht van het volledig wagenpark met de verschillende voertuigconfiguraties en aantallen. Luc Leenders noemt onder meer het overzicht van de gebruikte bandenmerken en -types in de vloot, maar ook grafieken van de bandenspanning en het restprofiel van de verschillende banden.
Ook bij RTR Tyre Management hecht men veel belang aan rapportage omtrent de banden. “Op basis van die rapporten kunnen we aangeven wat normaal is en wat niet, en eventueel aanraden om corrigerende acties door te voeren”, zegt Jen De Clerck. Analyses van dergelijke rapporten kunnen ook heel wat inzicht geven in het gebruik van de voertuigen, ook belangrijk bij de aankoop van banden. Het is immers goed te weten welke voertuigen, door het soort opdrachten waarvoor ze ingezet worden, hun banden veeleer verslijten, en van welke voertuigen de banden sneller kapot gaan dan dat ze verslijten. “Voertuigen voor huisvuilophaling, bijvoorbeeld, rijden altijd in de stad en ondervinden veel schade van boordstenen en dergelijke. Het zou te gek zijn dat zij dure, slijtvaste banden kopen…”
Autocontrole
In de toekomst, daar is Luc Leenders van overtuigd, zullen banden meer en meer zichzelf gaan controleren. Is de druk nog oké? Is er een lek? Je banden laten het je wel weten. “Maar zo’n chip in een band zal niet kunnen detecteren of er schade is aan de flank, bijvoorbeeld door een boordsteen. Dus ook dan zal visuele controle nodig blijven”, verduidelijkt hij.