Dit jaar zet de groeitrend bij Van Moer Group zich door. Daarbij worden intermodaal vervoer en chemie de grootste speerpunten. Met belangrijke structurele wijzigingen wil de groep de verdere groei en ontwikkeling van de organisatie beter ondersteunen. “We moeten de congestie een stap voor blijven en willen onze klanten betrouwbaarheid geven door wegvervoer, binnenvaart en spoorvervoer te combineren waar mogelijk”, aldus Patrick Lecluyse, CEO Van Moer Logistics. Dit vertaalt zich in 2018 in een grrot aantal initiatieven :
- in 2017 investeerde de groep via haar dochterbedrijf iBarge in twee nieuwe binnenschepen. In 2018 komen daar nog twee binnenschepen bij waarvan de eerste vanaf april 2018 in de vaart komt. Binnen de haven vaart iBarge nu met drie units, op de as Antwerpen-Vilvoorde met twee units, en op de as Antwerpen-Leuven met een kleiner binnenschip.
- daarnaast nam Van Moer in Brussel een zevende kade in gebruik.
- Vandaag wordt de Blue Gate site voornamelijk gebruikt voor de overslag van bulk en bouwmaterialen, maar tegen eind 2018 verwacht Van Moer Logistics om ook hier de containerbinnenschepen te laten stoppen en in 2019 zullen daar de eerste magazijnen uit de grond rijzen.
- ATO (waarvan Van Moer nu hoofdaandeelhouder is) breidt sterk uit met 90.000 m² yard en heeft nu (samen met Boortmalt) meer dan 1 km diepwaterkade. De terminal ondergaat momenteel een volledige transformatie om de grotere geplande volumes aan te kunnen.
- In Arendonk opent Van Moer Logistics een landzijdige nachthub om het nachtrijden een nieuwe, structurele boost te geven. Containerboekingen worden ‘s nachts afgehaald en door Van Moer wagens overgevoerd naar de tussenhub. Daar kunnen klanten en collega-transporteurs deze overdag komen ophalen.
- In de chemie wil Van Moer Logistics on-site-logistics aanbieden. Dit wordt geleid door Tim Claes (de voormalige COO van Van Loon) die jarenlange ervaring heeft in chemie.
Nieuwe structuur Van Moer Logistics krijgt ook een nieuwe organisatiestructuur. De operationele activiteiten worden ondergebracht in vier segmenten :
- Warehousing, onder leiding van Steven Pauwels
- Transport, met Jo Van Moer als manager ad interim
- Chemicals, onder leiding van Tim Claes, die on-site-logistics projecten en de SQAS magazijnen ook in zijn activiteitenportfolio heeft.
- Port & Intermodal Logistics wordt aangestuurd door Dennie Lockefeer. Die geeft zijn rol als CCO door aan Carl Ghekiere (vroeger Director Sales & Marketing bij Katoen Natie en CCO bij Euroports). Carl Ghekiere zal daarnaast ook forwarding en internationale ontwikkelingen aansturen.