De kogel is door de kerk: Ceva Logistics, gaat naar de beurs in Zürich. De groep wil met de beursgang 1,3 miljard Zwitserse frank (omgerekend 1,1 miljard euro) ophalen. De groep wil met de opbrengst schulden afbetalen, de balans van het bedrijf versterken en de groei bestendigen, onder andere via overnames. De beursgang zal in het tweede kwartaal van 2018 gebeuren. Ceva Logistics heeft zijn hoofdzetel in Hoofddorp (Nederland). Nu kiest de groep voor Baar in Zwitserland, het land waar het statutair gevestigd is en waar ook het merendeel van de directie gebaseerd is. De groep is in 2007 geboren uit de verkoop van het vroegere TNT Logistics aan de private equity Apollo, die kort daarop ook de Amerikaanse expediteur EGL overnam. De groep is vandaag in handen van drie investeringsmaatschappijen, waaronder Apollo, dat nog 22% van de aandelen bezit. De twee andere zijn Capital Group (26%) en Franklin Advisers (25%). Zij blijven na de beursgang in het kapitaal, maar hun aandeel zal fors verwateren. Ze zijn verplicht om minstens 180 dagen aan boord te blijven. CEVA Logistics heeft gedurende meerdere jaren na het uitbreken van de crisis in 2008 moeilijkheden gekend en een grote schuldenberg opgehoopt. Sinds de komst van CEO Xavier Urbain in 2014 is de groep aan de beterhand. Vandaag is ze de wereldwijde nummer 5 in contractlogistiek en nummer 10 in de expeditie. Het was al langer bekend dat de private equities CEVA wilden verkopen. Enige tijd geleden waren er veel geruchten dat Geodis (de SNCF, met andere woorden) wou overnemen. Urbain ontkende de geruchten en beklemtoonde dat CEVA zelfstandig in de markt kon opereren en groeien. De groep gaat nu dus naar de beurs, ondanks de rode cijfers in 2017. De omzet groeide wel met 5% tot 7 miljard dollar en de EBITDA met 10% tot 280 miljoen, maar het nettoresultaat was een verlies van bijna 200 miljoen. Dat was vooral te wijten aan de afbetaling van de schulden.