Eerste indrukken met de Renault Alaskan

Een Europese markt die sinds 2009 gegroeid is met 51 %. Logisch dat steeds meer constructeurs zich lanceren in het segment van de pick-up. Renault heeft dat goed gezien, want het merk komt op de markt met de Alaskan, een pick-up van één ton afkomstig uit de samenwerking tussen Renault en Nissan. Een korte testrit met deze neef van de Navara (en de Mercedes X-Klasse) in Slovenië. De cijfers spreken voor zich: het segment van de pick-up heeft de wind in de zeilen. In 2017 kende het segment nog een groei van 19 % in Europa. De marge voor groei is overigens nog groot op het Oude Continent als we kijken naar de wereldmarkt. Er worden namelijk 4,6 miljoen pick-ups verkocht per jaar, waarvan 2/3 in Noord-Amerika en slechts 3 % in Europa. Zelfs in België maakt de pick-up gouden tijden mee. “Het segment van de één ton pick-up – het meest verspreid en waarin ook de Alaskan thuis hoort – vertegenwoordigde 2.200 eenheden in 2010 ten opzichte van 5.400 in 2016 en zelfs al 4.100 exemplaren eind augustus 2017”, verklaart Karl Schuybroek, directeur communicatie bij Renault België-Luxembourg. “Zijn marktaandeel bij de bedrijfsvoertuigen bedroeg 4,3 % in 2010 tegenover 7,6 % vandaag.” Steeds geraffineerder Historiek. Gelanceerd in 2016 in Colombia, waar er ondertussen 600 exemplaren verkocht zijn, debuteerde de commercialisering van de Alaskan in België in september van dit jaar. De Alaskan wordt gebouwd in Barcelona en is de Franse neef van de Nissan Navara en de Mercedes-Benz X-Klasse. Deze laatste krijgt evenwel een vijf centimeter breder chassis. Aanvankelijk zal de Alaskan voorgesteld worden in versies met vierwielaandrijving en dubbele cabine. Design. Het spreekt vanzelf dat de pick-ups een hele evolutie hebben ondergaan. Ze ondergingen de invloed van de SUV ontwerpen, waardoor de ietwat rustieke pick-up van weleer werd vervangen door een voertuig met een meer geraffineerde vormgeving. Daarvan getuigt onder meer de mooie grille van de Alaskan, compleet in lijn met de nieuwe identiteit van Renault en bekroond met een full Led signatuur met een mooi effect. Voeg daar nog de 16 duim velgen aan toe, of beter nog 18 duim, met een diamantpatroon en daar staat een voertuig dat volledig beantwoordt aan de mode van de tijd. Een kleine tekortkoming: net als bijna al zijn lotgenoten heeft de Alaskan een meer klassieke achterkant. Daar zouden we toch eigenlijk graag een moderner design zien van bijvoorbeeld de achterlichten. Aandrijflijn. Onder de gestroomlijnde motorkap verbergt zich een viercilindermotor die in rechte lijn afkomstig is van de Master. De 2,3 liter dCi wordt voorgesteld in twee varianten: met een enkele turbo (160 pk) en met twin turbo (190 pk). In dat laatste geval zorgt een kleine turbo voor koppel bij lage toerentallen, terwijl de grote turbo het overneemt bij hogere toerentallen om een maximum aan vermogen te verzekeren. Er wordt een keuze gelaten tussen een manuele versnellingsbak met zes verhouding en een automatische bak met zeven verhoudingen. Tijdens de testen zowel op als naast de gebaande weg gaf deze laatste ons het meest voldoening omwille van de soepelheid en zijn ‘intelligentie’ bij het overschakelen. Voor de Alaskan wordt een CO2 uitstoot van 167 g/km opgegeven en een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km. Dat is uiteraard een volledig theoretische waarde, zoals alle constructeurs opgeven. In tegenstelling tot de VW Amarok is hij niet beschikbaar met een zescilindermotor. Tenminste, op dit moment, want de organenbank van de alliantie Renault/Nissan zou daar wel een mouw kunnen aan passen. Comfort. Aan boord stappen van een pick-up van de jongste generatie heeft niets meer gemeen met het aan boord klimmen van een veredelde landbouwtrekker, zoals dat het geval was nog niet eens zo lang geleden. In de Alaskan viel ons de algemene kwaliteit op (zelfs de kwaliteit van de gebruikte kunststoffen, al is er hier en daar nog een stukje harde kunststof) en de goede zetels, geïnspireerd door de NASA (!), en met een elektrische regeling voor de chauffeur. Ze bieden een goede steun en een uitstekend comfort. De SUV invloeden zijn verder merkbaar in een instrumentenbord met een TFT 3D scherm van 5 duim, alsook een multimediasysteem met 7 duim scherm en geïntegreerde navigatie. Een mannetjesputter met een groot hart Aan het werk. Om de professionele opdrachten aan te vatten die hem toevertrouwd worden heeft de Alaskan tal van goede argumenten. Dat vangt al aan met het solide chassis in ladderstructuur en een ophanging met 5 armen (in de plaats van de traditionele bladvering). Hij heeft hierdoor een nuttig laadvermogen van één ton en een mooie trekkracht van 3,5 ton. Met zijn 2,46 vierkante meter is de laadbak genereus van afmetingen, waarbij de achterklep bestand is tegen een belasting van 500 kg. Wanneer het er op aankomt de gebaande wegen te verlaten dan biedt de Franse pick-up twee rijstanden in 4×4. De stand 4H (High) is in te schakelen tot 60 km/u voor licht off road werk. De stand 4 LO (Low) is alleen te activeren bij stilstand en maakt gebruik van een koppelomvormer om het voertuig uit situaties te halen waar de tractie bijzonder te wensen overlaat. Vergeten we om zijn terreincapaciteiten kracht bij te zetten niet dat de Alaskan tevens een elektronisch geregeld differentieel heeft met beperkte slip, een zelfblokkerend achterasdifferentieel, een hulpstand voor het vertrekken op een helling en een hulpstand voor afdalingen. Alles samen toch een indrukwekkend programma. Tijdens de off road testen onder moeilijke omstandigheden (door forse buien doorweekt terrein) en uitgerust met eenvoudige wegbanden, verblufte de Alaskan ons door zijn terreinwaardigheid. Eenzelfde voldoening voelden we op autosnelwegen, waar hij zich nagenoeg gedraagt als een SUV met een goed rijcomfort en een zeer goede geluidsisolering. We apprecieerden ook de baanvastheid in de bochten. Opgelet! Het is geen sportwagen! Deze pick-up is wel geboren onder een goed gesternte en we hebben genoten van deze kennismaking. Het is bovendien een nieuweling die de harde competitie in dit door iedereen gewilde segment nog harder zal maken. De Alaskan express

  • Motor 2,3 dCi met 160 of 190 pk
  • Manuele versnellingsbak met 6 verhoudingen of automaat met 7 verhoudingen
  • Nuttig laadvermogen: 1 ton
  • Trekvermogen: 3,5 ton
  • Laadoppervlak: 2,46 m2
  • Ombouw mogelijk tot interventievoertuig (brandweer, politie, ambulance), hoogwerker, bergingsvoertuig of kampeerauto

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo