Mercedes-Benz zal van elk model van zijn bestelwagens een elektrische versie op de markt brengen. De eerste in de rij is de eVito, een volledig elektrisch aangedreven voertuig dat vanaf 2018 in Duitsland te koop is voor 39.990 euro, exclusief BTW. In 2019 komt er een elektrische Sprinter, daarna volgt de Citan. Erik Roosens De constructeur uit Stuttgart maakt al langer elektrische voertuigen. Zo was er in 1993 de elektrische MB 100, de voorloper van de Vito. Maar technische knowhow is niet voldoende. De tijd moet ook rijp zijn en Mercedes-Benz vindt dat die tijd nu is aangebroken. Bestelwagens zijn een interessant segment voor elektrische aandrijving omdat vlootbeheerders precies weten welk rijbereik hun voertuigen nodig hebben. Rendabiliteit is cruciaal. Voor vervoerders is niet enkel de aankoopprijs belangrijk maar het gehele kostenplaatje, de Total Cost of Ownership (TCO). Bij de eVito wordt de hogere aankoopprijs gecompenseerd door lagere onderhoudskosten en een goedkopere energieprijs per kilometer. De prijs voor elektriciteit is dus cruciaal. Elektrische transportoplossingen moeten competitief zijn en de strijd kunnen aangaan met de voertuigen met een klassieke verbrandingsmotor. Niet enkel het voertuig zelf, ook een robuuste oplaadinfrastructuur is essentieel. Die moet aangepast zijn aan de vloot, want als een bedrijf tien eVito’s heeft om stadsleveringen te doen moeten die ’s ochtends allemaal voldoende opgeladen zijn zodat de chauffeurs er mee aan de slag kunnen. Rijbereik Uit de bevraging van de klanten die op dit soort voertuigen mikken, blijkt dat een rijbereik van 100 kilometer voldoende is voor het voertuig opnieuw moet worden opgeladen. De eVito heeft een rijbereik van 150 kilometer. Bij koud weer en met volle lading blijft dat 100 kilometer. Afhankelijk van de rijstijl en rijomstandigheden kan de actieradius oplopen tot 180 kilometer. De batterij komt uit de nieuwe fabriek in Kamenz en kan volledig worden opgeladen op 6 uur. Ze heeft een vermogen van 84 kW en een koppel van 300 Nm. Voor de topsnelheid kan de klant kiezen tussen 120 of 80 kilometer per uur, naargelang het voertuig vooral in de stad wordt gebruikt of niet. Uiteraard heeft die keuze ook een invloed op het rijbereik. De eVito zal beschikbaar zijn met een lange of met een extra lange wielbasis. Hij is dan respectievelijk 5.140 of 5.370 mm lang. Het nuttig laadvermogen bedraagt maximaal 1.073 kilogram. Samen met het gewicht van de batterij (400 kg) zal de eVito maximaal een totaalgewicht van 3,2 ton op de grond zetten. Met de batterij onderaan de laadvloer blijft het volume van 6,6 m³ behouden. Bij de voorstelling van de eVito in Berlijn konden we er heel kort zelf mee rijden. De eVito rijdt als een automaat met twee pedalen maar als je wat vooruitblikt hoef je het rempedaal niet aan te raken. Door de accelerator los te laten remt het voertuig sterk af en laadt de batterij op. Op het dashboard zie je dan dat de batterij wordt opgeladen.