transport media logo

Febetra maakt zich zorgen over de forse daling van het Belgische marktaandeel

Het nationaal comité voor wegtransport in Frankrijk (CNR of Comité National Routier) heeft afgelopen vrijdag een studie gepubliceerd, gebaseerd op de meest recente cijfers van Eurostat over het wegtransport in Europa. De daling van het Belgische marktaandeel komt er duidelijk naar voor. Op het moment dat Europa onderhandelt over nieuwe cabotageregels, maakt Febetra zich veel zorgen over deze cijfers. De cijfers spreken dan ook boekdelen: volgens het CNR is het Europees wegtransport er qua volume op vooruit gegaan (+ 4,6% in 2016), maar deze stijging is niet evenredig verdeeld over het nationaal vervoer (+ 3,6%) en het internationaal vervoer (+ 6,5%). Het zijn vooral de cabotagecijfers die tot de verbeelding spreken: op een jaar tijd is de cabotage in Europa met maar liefst 20,7% toegenomen (ook al vertegenwoordigt cabotage slechts 2% van het totale transportvolume). Met uitzondering van Tsjechië, zijn het vooral de landen uit Centraal-Europa die hier massaal van profiteren. Op het ‘oude continent’ is er echter ook sprake van een stijgende tendens, met name in het Verenigd Koninkrijk en in Ierland. Met een daling van 2,7% slaat België een mal figuur, net als Nederland, dat met een daling van 1,4% wordt geconfronteerd. De studie van het CNR is interessant omdat het de intensiteit van de transportactiviteiten berekent t.o.v. het bpp: met een ratio van 73 begeeft België zich in de middenmoot van de West-Europese landen (in het gezelschap van o.a. Oostenrijk, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk). De Nederlandse ratio (97) is hoger, net als in Duitsland (100) en in Luxemburg (176). Deze ratio scheert vooral hoge toppen in Tsjechië (285), Roemenië (286) en nog het meest van al in Polen (683), dat op het punt staat om Duitsland van de troon te stoten als grootste transportland van Europa. Febetra is (zeer) bezorgd Op het moment dat de Commissie, het Parlement en de Europese Raad aan het onderhandelen zijn over de Mobility Package, is het volgens Febetra duidelijk dat bovenstaande cijfers voor zich spreken: “We blijven ervan overtuigd dat we er alles moeten aan doen om onze nationale markt te beschermen. Wij verzetten ons zowel tegen het voorstel van de Europese Commissie (onbeperkte cabotage gedurende vijf dagen en detachering vanaf de eerste dag), als tegen het voorstel van het Bulgaarse voorzitterschap (vrije cabotage gedurende vijf dagen en detachering vanaf de zesde dag). Beide voorstellen zouden rampzalige gevolgen kunnen hebben voor de West-Europese vervoerders in het algemeen, en voor de Belgische vervoerders in het bijzonder. Deze voorstellen gaan in de richting van een nog grotere liberalisering van de markt, die alleen ten goede komt van de concurrentie uit het buitenland. Want zelfs als de detacheringregels vanaf dag één zouden gelden en ze nauwgezet zouden nageleefd worden, dan nog blijft de loonkost van een buitenlandse chauffeur, die bij ons komt caboteren, lager dan de loonkost van een Belgische chauffeur. Dit heeft te maken met de sociale bijdragen, die moeten betaald worden in het land waar de chauffeur is gedomicilieerd. Wij hopen dat de ‘Wegvervoer Alliantie’ standhoudt en zich zal blijven verzetten tegen elke versoepeling van de cabotageregels”, aldus Philippe Degraef.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.