De Volkswagen Groep beleeft drukke tijden. Vorige week woensdag werd er nog een strategisch akkoord ondertekend tussen Volkswagen Truck & Bus en Hino. Vandaag, één dag na de aanstelling van Herbert Diess tot CEO van Volkswagen AG, ziet het ernaar uit dat de toekomstplannen een nieuwe wending krijgen. Vorige maand doken er geruchten op dat Volkswagen Truck & Bus, de juridische structuur rond o.a. MAN en Scania, een beursgang zou overwegen. Een dergelijke beursgang zou bovendien voor heel binnenkort zijn (2019). De geruchtenmolen, die door de Duitse krant Handelsblatt werd bekendgemaakt, werd dan nog eens aangewakkerd door zowel Andreas Renschler, CEO van Volkswagen Truck & Bus, als Matthias Müller, de CEO van Volkswagen AG. Vorige vrijdag maakte Reuters bekend dat de nieuwe CEO van Volkswagen AG, Herbert Diess, en de voorzitter van de Raad van Toezicht, Hans Dieter Pötsch, een geheel ander verhaal laten horen. Volgens Pötsch is er voor dit jaar geen sprake van een beursintroductie en heeft Volkswagen AG helemaal geen plannen om afstand te doen van zijn autobus- en vrachtwagenafdeling. Pötsch liet ook verstaan dat Volkswagen Truck & Bus zou kunnen omgevormd worden tot Societas Europaea (een Europese vennootschap). Hiermee zou het bedrijf gemakkelijker zaken kunnen doen in alle lidstaten van de Europese Unie, en dit onder één gemeenschappelijke vennootschapsvorm. Diess verklaarde op zijn beurt dat Volkswagen overweegt om afstand te doen van Renk (specialist in transmissies) en MAN Diesel, producent van scheepvaartmotoren en generatoren. Deze onderneming heeft echter totaal geen banden met MAN Truck & Bus.