De nieuwe EU-vereisten voor de opleiding van professionele chauffeurs voorzien geen uitzondering voor truck- en buschauffeurs die binnen een straal van 100 km van de bedrijfsvestiging blijven. Dat kwamen het Europees Parlement en de EU-lidstaten in december overeen. Een uitzondering die het Transportcomité van het Europees Parlement had voorgesteld, had volgens de ETSC een negatieve impact op de verkeersveiligheid kunnen hebben. Parlementsleden hadden amendementen ingediend om professionele truck- en buschauffeurs van bijkomende beroepsopleidingen vrij te stellen zolang ze binnen een straal van 100 km van hun vestiging bleven. Het uiteindelijke akkoord, dat de institutionele onderhandelaars tijdens een geheime ‘trialoog’ sloten, bevat nog altijd een uitzondering voor “chauffeurs van voertuigen in landelijke gebieden die hun eigen bedrijf bevoorraden”. De wetgevers kwamen echter overeen dat die uitzondering alleen geldt als de rit niets met transportdiensten te maken heeft, en wanneer de lidstaten van mening zijn dat het transport “occasioneel is en geen impact op de verkeersveiligheid heeft”. Dat uiteindelijke voorstel is duidelijk beter dan het voorstel van het Transportcomité. Toch kan de ETSC zich geen situatie inbeelden waarin het feit dat weggebruikers met slechts een minimum aan opleiding zware voertuigen mogen besturen, geen impact op de verkeersveiligheid zou hebben. Positief is dat de uitzondering niet in stedelijke gebieden met veel voetgangers en fietsers geldt. Maar ook landelijke wegen houden ernstige risico’s in. Bij een botsing met zware voertuigen zijn de gevolgen vaak bijzonder zwaar. En het zou absurd zijn dat iemand het gezin van een slachtoffer moet uitleggen dat de bestuurder van een extra opleiding vrijgesteld was omdat hij of zij alleen occasioneel rijdt of alleen maar zijn eigen bedrijf bevoorraadde. Het feit blijft: er is geen goede reden om wie een zwaar voertuig bestuurt, vrij te stellen van de opleiding die hij nodig heeft. De ETSC dringt er bij de lidstaten op aan om, bij het invoeren van de nieuwe regels, de aanmaning dat de uitzondering ‘geen impact op de verkeersveiligheid zou hebben’, heel ernstig te nemen vooraleer chauffeurs van de basis- en bijkomende opleiding vrij te stellen. Positief is dat de uiteindelijke overeenkomst vastlegt dat je in de opleiding moet leren hoe je gevaren herkent, hoe je met stress en afleidingen moet omgaan, en hoe je op slechte weersomstandigheden moet reageren. De wetgeving werd echter jammer genoeg niet uitgebreid tot bestuurders van bestelwagens, wat al sinds lang een aanbeveling van veiligheidsexperts is. Antonio Avenoso, Executive Director ‘European Transport Safety Council’ (ETSC)