De firma Hegrola (Westerlo) is gespecialiseerd in wegenbouw en nutsinfrastructuur en heeft ook een containerdienst en een eigen betoncentrale. Dertig jaar geleden reed Roger er met zijn eerste Scania. Intussen is hij aan zijn vierde Scania toe, een V8 R520 SCR-only waarmee hij naar werven rijdt om zijn collega’s te bevoorraden. Om de goederen of de machines op de werven te krijgen heeft Hegrola een vijftiental vrachtwagens in dienst. In 1987 kocht Hegrola een Scania 92H met een 270 pk 9-liter motor. Die werd toevertrouwd aan Roger die daarna nog met een Scania 113H 320 en een Scania R420 reed. “Zijn voorkeur gaat absoluut uit naar het Zweedse merk”, zegt zaakvoerder Koen Laeremans. “Roger werkt al ruim 40 jaar bij ons en daarom wilden we hem nu verrassen met deze V8 in feestelijke uitvoering. Om zijn trouw aan het bedrijf en aan Scania in de verf te zetten hebben we twee lauwerkransen op de R520 aangebracht, een met 30 jaar Scania en een met 40 jaar Roger. Voor Roger zal het vermoedelijk zijn laatste Scania zijn voor hij met pensioen gaat.” Bij Hegrola mag de vaste chauffeur mee beslissen over de keuze van een voertuig. “Maar dat we een V8 zouden kiezen, daarvan hebben we hem niet op de hoogte gebracht”, zegt Koen Laeremans. “Dat was ook voor Roger een verrassing.” Roger is alvast enthousiast over zijn eerste Scania : “Na de eerste gewenning van de Opticruise is de wagen een droom om mee te rijden”, zegt hij. “Soepel, zacht en zeer gebruiksvriendelijk. Door al deze nieuwe technieken merken we nu al op dat dit een zeer zuinige wagen is.” De R520 B6x4HA heeft een dagcabine met een laag dak. Hij is uitgerust met een WAF-containerhaaksysteem en trekt ook diepladers om machines naar de werf te brengen. Dan loopt het treingewicht op tot 70 ton. Hegrola heeft het voertuig aangekocht bij BUGA Westerlo en laat de wagen ook daar onderhouden. “De garage past de onderhoudsbeurten perfect in op momenten dat wij bouwverlof hebben”, zegt Koen Laeremans. “We houden de wagens 7 à 8 jaar. Dan hebben ze maximaal 300.000 kilometer op de teller en nog een hoge restwaarde.”