Kansen digitalisering in supply chain blijven onderbenut

Een grote meerderheid (82%) van de bedrijven is zich bewust van de kostenvoordelen en de betere winstgevendheid die digitalisering in de supply chain kan opbrengen. Maar een nog grotere meerderheid (95%) benut de voordelen van de digitale technologie, zoals big data, applicaties in de cloud, kunstmatige intelligentie en blockchain nog niet, of althans niet optimaal. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport door Iharrington Group LLC in opdracht van DHL Supply Chain bij 335 supply chain-en operationsprofessionals in verschillende sectoren wereldwijd. Big data-analyses zijn volgens de respondenten de informatie-oplossing naar de toekomst toe: 73% geeft aan dat hun bedrijf reeds in deze technologie investeert. Applicaties in de ‘cloud’ (63%), het Internet of Things (IOT) (54%), blockchain (51%), machine learning (46%) en de deeleconomie (34%) zijn volgens de respondenten ook belangrijke analytische innovaties waarop bedrijven vaak inzetten. Bij de fysieke hardware geldt robotica als belangrijkste ontwikkeling voor supply chain toepassingen (63%), gevolgd door zelfrijdende voertuigen (40%), 3D-printen (33%), Augmented Reality en drones (28%). Heel wat bedrijven experimenteren al volop met nieuwe technologie-oplossingen: 39% geeft aan dat hun bedrijf een of meer informatie-of analyse-oplossingen ontwikkelt, maar slechts 31% doet hetzelfde voor fysieke toepassingen. De onderliggende redenen voor de lage implementatiegraad zijn symptomatisch voor traditionele scenario’s voor organisatieveranderingen. Veel bedrijven beseffen het potentieel, maar hebben nog tijd nodig om helemaal mee te zijn, zo blijkt verder uit de studie. Volgens José F. Nava, Chief Development Officer van DHL Supply Chain is dat een risico, omdat dit een belangrijk moment is in de supply chain-industrie: het traditionele model staat voor een ongeziene revolutie door nieuwe hardwaretechnologieën in combinatie met informatie-en analyseoplossingen. “Bedrijven die niet meteen mee op de denderende trein van de digitalisering springen, dreigen zwaar achterop komen te liggen”, stelt hij.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo