transport media logo

Koen Torrekens (STEF) : “We evolueren naar regionale platformen”

De expansie van STEF in Nederland is ook voor de onderneming in ons land erg belangrijk. Gesprek met Koen Torrekens over de Belenux als thuismarkt, de nood aan meerdere platformen én waarom de chauffeur-aandeelhouder een meerwaarde is voor de groep.

Groep STEF, die zich uitsluitend met gekoeld transport bezighoudt, is van origine Frans, maar is ondertussen toch vooral een echte Europese onderneming – actief in Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Zwitserland, België, Nederland – met processen die zo veel als mogelijk geïntegreerd zijn. Koen Torrekens is er als General Manager verantwoordelijk voor de Benelux.

De afgelopen jaren was de aandacht van Koen Torrekens naar het noorden gericht. STEF kon er dankzij strategische overnames in relatief korte tijd doorgroeien tot een van de grotere spelers in zijn niche. “Het is onze overtuiging dat je groot moet zijn in een bepaalde markt om er geld te kunnen verdienen”, luidt het. “Bovendien hebben we er op deze manier een netwerkoplossing met drie crossdockplatformen die geografisch verspreid zijn. Met morgen nog meer congestie, nog meer tekort aan chauffeurs, nog meer wegentaks (ook in Nederland), is zo’n netwerkoplossing waarin iedereen zijn regio lokaal belevert de oplossing van de toekomst.”

De uitbreiding naar Nederland is ook voor ons land belangrijk, benadrukt de General Manager. Immers, de Benelux is al sinds 1958 een economische eenheid. “Vandaag kunnen we met in totaal vier transportplatformen de hele Benelux-markt coveren en bieden we een oplossing op vlak van logistiek en warehousing voor lokale bedrijven, maar ook voor bedrijven elders in Europa die de Benelux willen beleveren.”

Meer platformen

Na Nederland zal nu ook België een heuse netwerkoplossing krijgen met meerdere platformen om heel het land efficiënt te kunnen blijven beleveren. In eerste instantie gaat het om een specifiek platform in Brussel. “Stadsdistributie wordt meer gedicteerd door de ontvangers en regelgeving dan door de verladers. Voor ons was het heel belangrijk om daar in mee te stappen, onder meer met een hybride vrachtwagen, kleinere voertuigen, en nu dus ook een crossdockplatform op de vroegmarkt in Brussel. Dat is een uitstekende basis om onze lokale ritten binnen de 19 gemeenten te laten vertrekken.”

Ook voor de landelijke distributie dringt een extra crossdockplatform zich op. Saintes is zeer goed gelegen om de Belgische retail te bevoorraden, maar transporten naar bijvoorbeeld West-Vlaanderen en Luik worden steeds problematischer, geeft Koen Torrekens aan. “Je moet de aanrijtijden zo veel als mogelijk verminderen. We zullen dus op termijn naar regionale platformen evolueren die we ’s nachts met pendels beleveren.”

Iedereen aandeelhouder

Bijzonder aan STEF is dat élke werknemer, van CEO en de Managing Director Benelux tot de chauffeur en de man op de kade, gestimuleerd wordt om aandeelhouder te worden. “Dat creëert een solidariteit binnen de groep”, verklaart Koen Torrekens. “Neem nu mijn geval: ik word afgerekend op de profit & loss van de Benelux, maar anderzijds ben ik als aandeelhouder ook geïnteresseerd in het resultaat van de groep. Die groepssolidariteit is heel belangrijk in een geïntegreerd transportnetwerk en zorgt ervoor dat er geen oeverloze discussies zijn.”

Solidariteit, maar ook betrokkenheid. “Als ik mijn eindejaarsspeech houd over de resultaten van het afgelopen jaar en de strategie voor het komende, dan krijg ik merk ik veel interesse en krijg ik ook kritische vragen – ook van de chauffeurs.”

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.