transport media logo

Mercedes Arocs : Turbo Retarder Koppeling blijft verbazen

De Arocs blijft bij Mercedes-Benz de vrachtwagen die speciaal werd ontwikkeld voor de bouwsector, ook al worden voor sommige toepassingen eveneens de Atego en de Actros ingezet. In Duitsland is één op twee vrachtwagens in de bouw een Arocs. Genoeg redenen voor Mercedes-Benz om ons zowel op de weg als op het terrein talloze varianten te laten testen. De Arocs is nu vier jaar op de markt en het gamma is verder uitgebreid. Je kan hem krijgen als 4×2 tot 8×8 met alle variaties daartussen. De Arocs is er als trekker of als bakwagen met totaalgewichten van 18 tot 41 ton en als SLT met een maximaal sleepgewicht van 250 ton. De klanten kunnen kiezen uit vier motoren (7,7 l, 10,7 l, 12,8 l en 15,6 l) met in totaal achttien vermogensvarianten (van 238 tot 625 pk) die kunnen worden gekoppeld aan gerobotiseerde versnellingsbakken met acht, twaalf of zestien verhoudingen. De motoren hebben overlappende vermogensvarianten zodat de klant bijvoorbeeld kan kiezen tussen de kleinere OM 470 (10,7 l) of de grotere OM 471 (12,8 l). De krachtigste OM 470 heeft een vermogen van 456 pk bij 1600 tpm en een maximumkoppel van 2200 Nm bij 1100 tpm. De vergelijkbare OM 471 levert 449 pk bij 1600 tpm met exact hetzelfde maximumkoppel van 2200 Nm bij 1100 tpm. De kleinere motor levert een beetje meer kracht in het middelste en hoogste toerentalbereik, de grotere meer kracht bij lage toerentallen. Voor de cabines kan de klant kiezen uit veertien varianten met twee breedtes – 2300 mm en 2500 mm – en drie lengtes – 1700 mm (S-cabine), 2000 mm (M-cabine) en 2300 mm (L-cabine). Er is nu ook een cabine met een ultra laag dak. De ClassicSpace Low Roof is 100 mm lager dan de gewone cabine en in combinatie met de OM 470 is het dak van buiten 280 mm lager. Snelheidsregelaar Voortaan kan de Arocs worden uitgerust met de Predictive Powertrain Control (PPC), de snelheidsregelaar die het reliëf leest en op die manier brandstof bespaart. Op een Arocs 8×4/4 die jaarlijks 60.000 km aflegt zou dat een besparing van 400 euro opleveren. Het aandeel van de echte offroad voertuigen is afgenomen en meer klanten kiezen voor de Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) waarmee de voorwielen tijdelijk kunnen worden aangedreven. HAD is ruim 500 kg lichter dan een klassieke vierwielaandrijving en is ook zuiniger op de weg omdat de extra tractie dan niet is ingeschakeld. Je schakelt HAD in met een druk op een knop. Op het modderige testterrein voel je onmiddellijk het verschil als je de knop induwt op de Arocs-trekker met kipperoplegger. Met HAD spinnen de aangedreven achterwielen niet langer door bij het vertrekken. De Turbo Retarder Koppeling (TRK) hebben we al enkele keren kunnen testen maar telkens opnieuw blijft die slijtagevrije TRK verbazen. Nu konden we het systeem testen op een helling van 80% (38°) met een Arocs 8×8 4151. Een versnelling inschakelen en dan met het gaspedaal de vrachtwagen langzaam naar boven en naar beneden laten gaan of hem op de steile helling in evenwicht houden, het kan allemaal zonder aan het rempedaal te komen én zonder de droge plaatkoppeling te verbranden. Voor wie vaak manoeuvreert of zware lasten trekt, is de Turbo Retarder Koppeling een aan te kruisen optie.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.