Scania is volop bezig met het uitrollen van zijn nieuwe cabinegamma. Vorig jaar kwamen de S en de R op de markt, intussen zijn ook de nieuwe G en P klaar. Met de XT – Extra Tough – heeft de Zweedse constructeur nu ook een voertuig speciaal voor de bouw. Geen apart model maar een robuuste bouwuitvoering die kan worden gecombineerd met iedere cabine en met elke motor. Transportmedia kon de nieuwe bouwtruck van Scania in het Zweedse Södertalje testen, zowel op de weg als op het terrein. Scania begon met de nieuwe modellenlijn in het najaar van 2016 met de R en de S. “Het is voor buitenstaanders waarschijnlijk moeilijk voor te stellen hoe groot een lancering van deze omvang voor een bedrijf als Scania is, zowel qua verkoop als qua productie”, zegt Stefan Lindblom, die bij Scania verantwoordelijk is voor de lancering. “De snelheid en de volgorde zijn onder andere gebaseerd op de herconfiguratie van onze productie. Maar het is cruciaal om eerst onze verkopers te trainen, omdat we maatwerkoplossingen bieden afgestemd op de klant.” Met de Scania XT mikken de Zweden op de bouwsector. Je kan de XT krijgen met P-, G-, R- of S-cabine dankzij de modulaire aanpak van Scania. Door de combinatie van een beperkt aantal componenten lijken de cabines aan de buitenkant totaal verschillend, terwijl ze grotendeels uit dezelfde onderdelen bestaan. Voor de motoren is er keuze tussen de 9 liter vijfcilinder, de 13 liter zescilinder of de vernieuwde 16 liter V8. Die V8 verbruikt 7 tot 10 procent minder brandstof dan zijn voorganger. Ook de vijfcilinder kreeg een grondige update met twee versies die op pure biodiesel kunnen werken. Dat geeft een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot (tot 90 procent) dan conventionele diesel. Op een paar uitzonderingen na zijn alle Scania-motoren SCR only, zonder EGR-systeem. Pin Vooraan is de Scania XT herkenbaar door de robuuste bumper die 150 mm uitsteekt en in het midden een pin heeft die een sleep van 40 ton aankan. De bumper biedt een oploophoek van ongeveer 25 graden afhankelijk van de bandenkeuze en het chassis. In combinatie met een beschermplaat en de koplampbescherming heeft de XT een bijzonder robuuste en sterke voorkant die met gemak tegen een stootje of lichte aanrijding kan zonder dat de onderliggende constructie schade oploopt. Om op de bouwwerf zijn mannetje te staan, krijgt de XT ook nog een hoge luchtinlaat, een verticale uitlaat en spiegels in een stevigere behuizing. De XT kan aan de buitenkant extra worden uitgerust met achteruitkijkspiegels in een robuuste uitvoering, een zonneklep aan de buitenkant en extra spotverlichting in het dak. Voor het interieur zijn er opties als stoelen in een speciale XT-versie, rubberen matten met hoge randen, opbergruimtes en een unit waarmee het instrumentenpaneel kan worden uitgebreid om ruimte te maken voor extra bedieningsknoppen. G-serie De G-serie was altijd al de meest populaire cabine in de bouwsector. “Met het nieuwe model is dat ook zo”, zegt Anders Lampinen, Product Director Construction. “De G-cabine houdt een goed evenwicht tussen grootte, gewicht, laadcapaciteit en instap voor de chauffeur. Wij denken dat de CG17N – een dagcabine met een normale dakhoogte – alle ingrediënten heeft voor succes in de bouwsector.” De G-cabine is leverbaar in vijf verschillende basisuitvoeringen, variërend van de CG14L met een laag dak tot en met de CG20H in de Highline-versie. Met de normale dakhoogte is het plafond 10 centimeter hoger dan voorheen. In vergelijking met de corresponderende R-cabine zijn de instaptreden wat lager, maar de motortunnel is 16 centimeter hoger wat dan weer de bewegingsvrijheid beperkt. V8 En achter het stuur? Op het offroadparcours konden we zes modellen testen, vier met de 13-liter zescilinder-in-lijn, twee met de nieuwe 16-liter V8. Die V8 is volgens Scania voor zware toepassingen zuiniger dan de zescilinder. De G 410 8×4 (betonmixer – 32 ton – 9 meter) was uitgerust met een manuele versnellingsbak. De G 500 8×4 (kipper 32 ton – 8 meter), G 500 4×2 (kippertrailer – 34 ton – 11 meter), R 500 6×4 (kippertrailer – 32 ton – 15 meter), R 580 6×4 (kipper – 24 ton – 7 meter) en de R 580 6×4 (houttransport – 45 ton – 18 meter) met de Scania Opticruise, soms met het optionele koppelingspedaal. En wat zijn onze indrukken? De Opticruise schakelt zacht en snel dankzij de lay shaft brake, een remmechanisme op de tussenas om sneller te schakelen. De nieuwe Scania stuurt precies, soepel en zacht. De bedieningen tijdens het rijden zijn eenvoudig zoals het overschakelen van de gewone naar de offroadmodus of het in- en uitschakelen van het differentieel. Je draait tijdens het rijden aan de schakelaar en de wagen schakelt zelf de differentieelsper in wanneer dat kan. Hill-hold De vernieuwde hill-hold werkt geruststellend als je met 45 ton stilstaat en op de helling wil vertrekken. Wanneer de automatische stilstandpositie van de parkeerrem geactiveerd wordt, is er geen limiet aan de duur waarin het voertuig in deze positie gehouden moet worden. Hij treedt opnieuw in werking wanneer de vrachtwagen opnieuw stopt, zoals in een file. Als het voertuig iets langer stilstaat, schakelt het systeem automatisch over van de automatische stilstand (groen parkeerremsymbool) naar de parkeerrem (rood parkeerremsymbool). De vooruitgeschoven positie voor de chauffeur – vorig jaar op de R en de S geïntroduceerd – is nu ook doorgetrokken in de G- en de P-serie. Samen met een verlaagd dashboard maakt dat de zichtbaarheid voor de chauffeur aanzienlijk beter. Dat valt niet enkel op het terrein op maar ook tijdens de ritten op de weg die we deden met de G 500 6×4 (kipper – 50 ton – 14 meter) en de R 520 6×4 (kippertrailer – 40 ton – 13 meter).