Vier en een half jaar na hun voorstelling op de IAA vakbeurs in Hannover werden de DAF CF en XF grondig herzien. Enerzijds was verlaging een leitmotiv van deze opwaardering: van het verbruik (- 7 %) maar evenzeer van het gewicht (- 150 kg). Anderzijds was het tevens een werk van toename: van het motorkoppel en van het aantal beschikbare asconfiguraties (+ 11 !). Alle schijnwerpers op de pas bekroonde ‘Trucks of the Year 2018’ ter gelegenheid van een testsessie georganiseerd in de omgeving van Barcelona. Gamma. Met deze nieuwe generatie wordt het gamma CF/XF opnieuw uitgebreid: voortaan staan er niet minder dan 11 mogelijke asconfiguraties in de catalogus. Opvallend daarbij is een nieuwe, gestuurde naloopas, waarvan de elektro-hydraulische bediening een zeer goede manoeuvreerbaarheid garandeert. Deze nieuwe gestuurde as kenmerkt zich door de 30 kg gewichtsbesparing. Eveneens op het programma staat een nieuwe sleepas met dubbele montage van 10 ton. Hierdoor krijgt een 6×2 een mooi laadcapaciteit van 34 ton. Net als de sleepas is de gestuurde naloopas beschikbaar op zowel 6×2 vrachtwagens als trekkers, alsook op 8×2 vrachtwagens. Nog een interessante aanvulling voor het gamma is ongetwijfeld een 8×4 als betonmixerchassis. Deze CF FAD 8×4 is voortaan leverbaar met een 19 ton tandem voorzien van enkelvoudige reductie en twee voorassen van 7,1 ton. Dit interessante voertuig heeft een eigengewicht van amper 9.150 kg, een record voor de categorie. Geen revolutie Design. Op dit vlak zijn de wijzigingen niet revolutionair maar eerder kleine aanpassingen, er vooral op gericht om de aerodynamica te verbeteren. Het is duidelijk dat dit het best gelukt is op de XF. Waar de CF enkel een nieuwe zonneklep krijgt, geniet de XF van zijn kant van verbredingen van de spatborden en luchtgeleidingskanalen achter de grille. Samengevat moeten we erkennen dat de designers van DAF Trucks er in geslaagd zijn het voertuig opnieuw een jongere look te geven zonder daar al te veel voor te moeten doen. Dat terzijde, het vraagt al een echte kenner van vrachtwagens, en dan meer in het bijzonder van het Nederlandse merk, om het verschil te zien tussen de nieuwe generatie en de voorgaande. Aandrijflijn. Zoals alle ingenieurs bij het werk aan de motoren hebben die van DAF Trucks gezocht naar een optimalisering van twee parameters: enerzijds het verlagen van het toerental en anderzijds een verhogen van het koppel. Dat heeft tot overtuigende resultaten geleid bij de MX-11 en MX-13 motoren, waarmee het gamma CF/XF is uitgerust. Het maximum koppel wordt nu bereikt bij 900 o/m en tegelijkertijd werd dat koppel opgevoerd met 50 tot 200 Nm naargelang de versie. Wat het verbruik betreft, dat zou volgens de ingenieurs van DAF Trucks gedaald zijn met 7 %. Kers op de taart: het vermogen van de MX-11 en MX-13 werd met 10 tot 20 pk verhoogd. Noteren we tevens dat de sterkste motor voor het XF gamma voortaan een maximum verhogen afgeeft van 530 pk voor een maximum koppel van 2.600 Nm. Naast verbeterde motoren werd in de aandrijflijn tevens de versnellingsbak aangepakt. De CF en XF beschikken nu immers over de nieuwe, geautomatiseerde versnellingsbak met de naam TraXon. Standaard uitgerust met 12 verhoudingen (16 verhoudingen in optie) karakteriseert deze nieuwe versnellingsbak zich onder meer door snellere schakelmomenten en de beschikbaarheid van de functie Eco-Roll, gunstig voor de verbruikscijfers. Overigens werden ook de prestaties van de motorrem herzien en verbeterd: + 20 % voor de MX-11 motor (340 kW) en + 30 % voor de MX-13 (360 kW). Vaste waarden Rij-indrukken. Voor de testritten in Barcelona kregen we zowel de kans om te rijden met de CF als de XF. In beide gevallen voelde het aan alsof de kwaliteit nog was verbeterd. De gebruikte materialen zijn uitstekend en de afwerking uiterst verzorgd. Die kwaliteit wordt nog onderstreept door de bijzonder stille werking van de nieuwe CF en XF. Daartoe draagt de nieuwe achteras zeker zijn steentje bij. Dankzij de nu beschikbare snellere achterasverhoudingen (tot 2.05:1) draait de motor amper 1000 o/m aan een kruissnelheid van 85 km/u. Een zeer goede vermelding voor de nieuwe, geautomatiseerde versnellingsbak met heel snelle en bijzonder soepele schakelovergangen. Een groot punt van tevredenheid bovendien voor de gepaste tussenkomsten van de Eco-Roll functie, wat zeer zeker een gunstig effect moet hebben op het brandstofverbruik. Voor de rest was het opnieuw een plezier om kennis te maken met de cabine van de XF, die nog altijd bijzonder gewaardeerd wordt door de chauffeurs. In de versie Super Space Cab blijft het overigens de ruimste cabine op de markt (12,6 m3). De verschillende, gevarieerde opbergmogelijkheden, een topklasse bed en een instrumentbord met een zeer verzorgde ergonomie blijven uitstekende kwaliteiten. In dit laatste hoofdstuk waardeerden we in het bijzonder de bedieningselementen, die voortaan zelfs kunnen ingesteld worden naar de voorkeuren van de chauffeur. Uiteraard slechts een detail, maar het draagt bij tot de goede algemene indruk die de nieuwe CF en XF achterlieten. Het motorprogramma van de CF en XF MX-13 (6 cilinders, 13 liter)
- 530 pk en 2.600 Nm bij 1.000 o/m
- 483 pk en 2.500 NM bij 900 o/m
- 428 pk en 2.300 Nm bij 900 o/m
MX-11 (6 cilinders, 11 liter)
- 449 pk en 2.300 Nm bij 900 o/m
- 408 pk en 2.100 Nm bij 900 o/m
- 367 pk en 1.900 Nm bij 900 o/m
- 340 pk en 1.500 Nm bij 900 o/m
- 299 pk en 1.350 Nm bij 900 o/m