Volkswagen Truck & Bus en de Japanse constructeur Hino (filiaal van Toyota) starten een nieuwe strategische alliantie, die onder meer betrekking heeft op onderzoek en ontwikkeling, aankopen en nieuwe technologie. De twee groepen blijven onafhankelijk. In het kader van de samenwerking zullen beide partners gemeenschappelijke oplossingen uitdenken om in te spelen op de nieuwe logistieke uitdagingen, in het bijzonder op het domein van de elektronische handel. Andreas Renschler, de CEO van Volkswagen Truck & Bus, heeft bovendien vermeld dat de alliantie zich tevens zou kunnen vertalen in een aanvulling van het gamma voor beide ondertekenende partijen. Op technisch vlak werken Hino en Volkswagen Truck & Bus reeds samen op het vlak van conventionele aandrijving, hybride en elektrische aandrijving en voor geconnecteerde en autonome voertuigen. De Japanse constructeur heeft bijvoorbeeld al meer dan 15000 hybride voertuigen gebouwd en Renschler heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken dat Scania (één van de merken waarvoor hij verantwoordelijk is) een voertuig zou voorstellen met een lichte vorm van hybride voor het lange afstandstransport. De impact van deze nieuwe alliantie op de commerciële activiteiten van de twee partners werd daarentegen niet onthuld. In ieder geval lijken Hino en de merken van de Volkswagen groep elkaar zeer goed aan te vullen. Tot hiertoe heeft noch MAN noch Scania een doorslaggevende aanwezigheid weten te bewerkstelligen in Azië. Nochtans een regio waar het toen nog onafhankelijke Scania een samenwerkingsakkoord afsloot met Hino in 2002. Momenteel is Scania slechts op een belangrijke manier rechtstreeks vertegenwoordigd in Korea, Hong Kong en Singapore. Van zijn kant is MAN stevig gevestigd in Indië met een fabriek die er de CLA produceert, een voertuig op basis van de oude L2000 in Europa. Volkswagen Truck & Bus is tevens aandeelhouder in de Chinese constructeur Sinotruk.