Volvo stelt FL Electric voor

Na de Fuso eCanter is de Volvo FL Electric de tweede elektrische truck die in Europa wordt vermarkt. Toegegeven : het gaat hier om de eerste 16-tonner… De Volvo FL Electric is de eerste geheel elektrische truck van Volvo Trucks voor stedelijke distributie, afvaltransport en andere toepassingen in stedelijke omgeving. De verkoop van het nieuwe model gaat in Europa volgend jaar van start, en de serieproductie volgt ‘kort daarop’. Met zijn elektromotor van 185 kW en tot zes lithium-ion accu’s (in totaal 100–300 kWh) heeft de FL Electric een radius van max. 300 km. De technologie voor aandrijving en energieopslag die wordt toegepast in de Volvo FL Electric, is gebaseerd op de ervaring opgedaan bij zusterbedrijf Volvo Bus, die vanaf 2010 meer dan 4000 elektrische bussen heeft verkocht. Holistische benadering Met de FL Electric wil Volvo Trucks echter meer dan een elektrische truck bieden.  Volgens de Zweedse constructeur is een holistische benadering voor elektrificatie van de transportsector essentieel. “We bieden holistische oplossingen op basis van de afzonderlijke behoeften van elke klant voor wat betreft rijcycli, laadvermogen, bedrijfstijd, actieradius en andere parameters. Zo’n oplossing kan van alles omvatten, van routeanalyse en accuoptimalisatie tot onderhoud en financiering. Het doel is altijd om klanten een hoge mate van bedrijfstijd en productiviteit te bieden”, zegt Jonas Odermalm, hoofd productstrategie voor Volvo FL en Volvo FE bij Volvo Trucks. “Uit ervaring weten we hoe belangrijk het is dat steden, energieleveranciers en voertuigfabrikanten samenwerken om grootschalige elektrificatie mogelijk te maken. Met aantrekkelijke subsidieregelingen, afspraken over normen en een langetermijnstrategie voor stedelijke planning en uitbreiding van de infrastructuur voor laadstations, kan het proces stukken sneller gaan”, aldus Jonas Odermalm. Volvo Group werkt  b.v. met het Drive Sustainably-netwerk om te zorgen dat grondstoffen voor de accu’s op een verantwoorde wijze worden gewonnen, en is ook betrokken bij verschillende projecten waarbij accu’s een tweede leven krijgen en worden gebruikt voor energie-opslag. “Nog niet alle kwesties over het werken met accu’s zijn opgelost, maar we werken actief samen met andere belanghebbenden aan ontwikkelingen en oplossingen op dit gebied”, zegt Jonas Odermalm.

Technische gegevens

  • GVW 16 ton.
  • Aandrijflijn: elektromotor van 185 kW, max. vermogen/130 kW continu, transmissie met twee versnellingen, aandrijfas, achteras. Max. koppel elektromotor 425 Nm. Max. koppel achteras 16 kNm.
  • Energieopslag: 2-6 lithium-ion accu’s, in totaal 100–300 kWh.
  • Radius: tot 300 km.
  • Opladen: AC-opladen via het lichtnet (22 kW) of DC-snelladen via CCS/Combo2 tot max. 150 kW.
  • Oplaadtijd: Van lege naar geheel geladen accu’s: snelladen 1-2 uur (DC-opladen), ’s nachts opladen tot 10 uur (AC-laden) met maximale accucapaciteit van 300 kWh.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo