H.Essers brengt voor het eerst bouwmaterialen via het water naar Genk. Het schip vervoert 1.000 paletten Knauf gipsplaten die geladen en gelost worden met een kraan op het schip zelf langs het Albertkanaal in Genk-Zuid. Samen met zijn klant Knauf, zet H. Essers voor het eerst een schip in om 1.000 paletten gipsplaten te vervoeren van Wielsbeke naar Genk. “Deze mijlpaal is voor ons een nieuw hoofdstuk in de verdere uitbouw van onze synchromodale oplossingen, waarbij we alternatieve vervoersmogelijkheden als trein, binnen- en zeevaart integreren in onze dienstverlening. Met haar ligging aan het Albertkanaal is H.Essers Dry Port Genk een cruciale schakel in onze synchromodale strategie” aldus Pascal Vranken. Nieuwe bouwhub In de toekomst zullen dergelijke transporten op de nieuwe site van H.Essers Dry Port Genk gelost worden.“In november 2018 zullen op H.Essers Dry Port Genk twee hallen van ongeveer 30.000 m2 klaar zijn om volop in te zetten op synchromodale logistiek. Daarbij hoort ook een gloednieuwe bouwhub om goederenstromen voor de bouw-, infrastructuur- en nutsvoorzieningen- sector efficiënter te kunnen beheren. Zo kunnen we producten op voorraad houden, eventuele toegevoegde waarde diensten bieden en de klanten in alle flexibiliteit beleveren.” “Wij kunnen de aanpak van H.Essers alleen maar toejuichen,” aldus Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Wij geloven er sterk in dat de binnenvaart een van de vervoersmodaliteiten van de toekomst is. De binnenvaart is duurzaam, veilig, mobiliteitsbewust en geschikt voor allerlei tonnages en producten of materialen. Wij zetten dan ook graag onze schouders onder een bijzondere mijlpaal als deze en wensen H.Essers veel succes. Ik hoop dat dit initiatief nog meer ondernemers ervan kan overtuigen om binnenvaart in overweging te nemen als onderdeel van hun vervoersketen!”