Terwijl het statuut van de wekelijkse rust in de cabine opnieuw in vraag zou kunnen gesteld worden door het Mobiliteitspakket, gaat men voor de toepassing van de actuele regels in België voortaan over tot het in beslag nemen van de betrokken voertuigen. Ter herinnering, de Belgische Staat heeft naar het voorbeeld van Frankrijk en andere West-Europese landen de tekst van de Europese richtlijn zeer strikt geïnterpreteerd en gesteld dat de wekelijkse rust niet langer in de cabine van de vrachtwagen mag genomen worden. Op 21 december jongstleden heeft het Europese Gerechtshof een besluit zonder voorgaande genomen in een betwisting van een Belgische transporteur ten opzichte van de Belgische Staat. Sindsdien wordt algemeen aangenomen dat de wekelijkse rust buiten de vrachtwagen moet genomen worden. Een uitzonderingsmaatregel In België bedraagt de boete voor een dergelijke overtreding 1800 EUR, maar in Frankrijk kan dat oplopen tot 30.000 EUR. Het lijkt er evenwel op dat de Belgische instructierechters voortaan een ander wapen hanteren, dat waarschijnlijk nog veel meer ontradend werkt. Wanneer een overtreding van deze aard geconstateerd wordt, wordt overgegaan tot het in beslag nemen van het voertuig. Citeren we in dat verband het geval van een Roemeense onderneming waarvan de drie voertuigen werden geïmmobiliseerd door een instructierechter van het Gentse parket verleden week. Dit soort van maatregel blijft nochtans een uitzondering verduidelijkt de inspecteur principaal Raymond Lausberg: “Wanneer we de overtreding constateren en de boete uitschrijven wordt die ofwel betaald door de onderneming en het voertuig kan onmiddellijk vertrekken, of de onderneming kiest er voor om de zaak voor de rechtbank te brengen en betaalt dan een borg die gelijkwaardig is aan het bedrag van de boete. Maar vooraleer een rechter van instructie besluit tot een inbeslagneming dan moeten er waarschijnlijk al andere verdenkingen zijn met betrekking tot het bedrijf in kwestie.”