De Volvo FH werd precies 25 jaar geleden geintroduceerd. Een kwart eeuw later blijft hij een groot succes, en Volvo belooft dat de FH de truckwereld zal blijven veranderen. Claes Nilsson, President Volvo Trucks, ziet de Volvo FH als de ruggengraat van Volvo Trucks. Hij herinnert aan de introductie in 1993 die het begin betekende van een zeer succesvolle periode voor Volvo Trucks : “We zaten aan het einde van een recessie maar besloten een doorbraak te creëren. Dat werd een groot succes. We hebben de FH precies op het juiste moment geïntroduceerd. We hadden een zeer aantrekkelijk product toen de economie en de transportsector de weg omhoog terugvonden”, zegt Claes Nilsson. De eerste versie was gebaseerd op een nieuw chassis dat flexibele oplossingen mogelijk maakte voor verschillende transporttoepassingen. “Alles had een duidelijk zakelijke focus, zoals de op brandstofzuinigheid gerichte aerodynamica, de unieke aandrijflijn en de Volvo Engine Brake. maar het was echter de nieuwe cabine die pas echt liet zien dat de Volvo FH iets speciaals was. Volvo Trucks besloot al in een vroeg stadium dat de chauffeur centraal moest staan en liet meer dan 1.500 chauffeurs deelnemen aan uitgebreide clinics. Het eindresultaat was een veilige en comfortabele cabine die zorgde voor een geheel nieuwe ervaring op het gebied van rijden, rusten en slapen. Vanaf dag één liep de Volvo FH ook voorop op het gebied van veiligheid. Tijdens de ontwikkeling van de cabine onderging de truck duizenden gesimuleerde botstesten en circa honderd echte crashtesten. Schokabsorberende balken en portieren zijn gemaakt van tweefasenstaal en de carrosseriepanelen bestaan uit het sterkste staal dat beschikbaar is. Kortom alle onderdelen van het exterieur- en interieurontwerp werken samen om de Volvo FH tot de veiligste Volvo-truck tot nu toe te maken. Volvo Trucks was ook het eerste truckmerk dat de airbag (1995) introduceerde. Het FUPS-systeem (Front Underrun Protection System) werd in 1996 toegevoegd, tien jaar voordat dit wettelijk verplicht was. Met de Volvo FH werden prestaties en productiviteit van heavy-duty trucks naar een nieuw niveau getild. Onder de vele innovaties verdient de I-Shift (2001) zeker een speciale vermelding. Deze versnellingsbak die vandaag de dag de norm is in de sector, heeft zich voortdurend ontwikkeld om te voldoen aan verschillende eisen en behoeften. De I-Shift is bij uitstek een voorbeeld van hoe een innovatie gunstig is voor chauffeurs en operators, en hoe ook de milieuvoetafdruk van de truck wordt verkleind”, aldus Nilsson. Er zijn bijna één miljoen exemplaren van de FH verkocht. De FH onderging drie cabinefacelifts tussen 1993 en 2008, en in 2012 werd de geheel nieuwe Volvo FH geïntroduceerd, met een compleet nieuwe cabine en voorzieningen als Volvo Dynamic Steering (2013). In de loop der jaren is het brandstofverbruik van Volvo FH steeds verder verminderd, en in 2017 werd de Volvo FH LNG geintroduceerd. “We hebben al een indrukwekkende reis achter de rug met de FH, maar er staan nog meer spannende gebeurtenissen te wachten. Er zijn weer nieuwe belangwekkende technologieën waarmee we graag onze succestocht voortzetten samen met onze klanten en hun chauffeurs. Zonder te veel te verklappen kan ik veilig zeggen dat de komende jaren nog spannender worden dan de eerste vijfentwintig”, zegt Claes Nilsson.