Het Vlaams Instituut voor de Logistiek laat vandaag in Mechelen uittesten hoe zelfrijdende voertuigen ingezet kunnen worden voor het leveren van pakjes. Van 12 uur tot 18 uur worden enkele scenario’s gesimuleerd in het centrum van Mechelen. Het voertuig legt volledig autonoom een traject af in de Bruul. De route loopt van de Vijfhoek tot aan de Botermarkt en terug met verschillende tussenstops om pakjes te leveren. In het kader van het project ALEES (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) wordt door VIL onderzocht welke toegevoegde waarde zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor last mile belevering in een stad. “Mogelijke voordelen zijn hogere efficiëntie van aan- en afleveringen door betere belading, flexibele routeplanning en 24/7 beschikbaarheid”, aldus VIL projectleider Kris Neyens. Maar ook de stad Mechelen toonde interesse. Schepenen Marina De Bie (Mobiliteit) en Stefaan Deleus (Slimme Stad) vullen aan: “Dé uitdaging voor ons historisch centrum is het evenwicht vinden tussen leefbaarheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid. Het autoluwe gebied is daar een belangrijk element in, maar dan moeten er voldoende alternatieven zijn om de bereikbaarheid te garanderen. De belevering via fietskoeriers voor de first of last mile is een mogelijkheid die we de voorbije jaren volop gestimuleerd hebben, maar ook elektrische autonome voertuigen kunnen hier een belangrijke rol in spelen.” Voor de test wordt een elektrisch voertuig van het Franse bedrijf Easymile ingezet. Hoewel er steeds iemand in het voertuig zit rijdt het voertuig volledig autonoom en past zijn snelheid aan de omgeving aan. Het zal tijdens de test maximum 10 kilometer per uur rijden, onder permanent toezicht van de politie, om de veiligheid van de omgeving tijdens de test te garanderen.