Met de lancering van de nieuwe FM en FH LNG, begeeft Volvo Trucks zich nu ook op het pad van Euro 6-trucks op aardgas. De nieuwe voertuigen zijn een bonte verzameling van nieuwe technologieën, en beloven bovendien even efficiënt te zijn als hun collega’s op diesel. Bij de ontwikkeling van het Euro 6-aanbod op LNG, is Volvo Trucks trouw gebleven aan de technologie die voor de Euro 5-norm werd toegepast, met name een motor die volgens de dieselcyclus werkt. Deze keuze levert behoorlijk wat voordelen op, maar gaat eveneens gepaard met een paar minpuntjes. Niet inboeten op prestaties De prestaties onderweg zijn één van die grote voordelen. Deze zijn perfect vergelijkbaar met die van een dieselmotor. Het maximumkoppel van de uitvoeringen met 420 en 460 pk zijn identiek (respectievelijk 2.100 en 2.300 Nm) en dankzij een gerichte afstelling van de I-Shift zijn ze zelfs iets vinniger. Volvo Trucks voorziet een verbruik van 20,5 tot 21 kg LNG per 100 km en qua geluidsniveau is er geen verschil met de dieselversies. Om tot dit resultaat te komen, hebben de ingenieurs flink gesleuteld aan de motor, maar ook (of vooral) aan de tank. LNG wordt immers opgeslagen aan een optimale temperatuur van -145° en de druk van de restfractie van de LNG, die in gas wordt omgezet naarmate de tank leeggeraakt, moet permanent onder controle gehouden worden. Het chassis biedt ook ruimte aan een diesel- en AdBlue-tank. Om te voldoen aan de Euro 6-norm doet het voertuig een beroep op zowel een nabehandelingssysteem van de uitlaatgassen (SCR), als een partikelfilter. Door de aanwezigheid van deze bijkomende tanks, is er geen plaats voor een tweede LNG-tank. Volvo Trucks kondigt echter een autonomie van 1.000 km aan voor een 4×2 trekker op vlak terrein in combinatie met de grote tank van 205 kg. De gehele gasinstallatie zorgt voor een extra gewicht van 700 kg in vergelijking met een dieselvoertuig met hetzelfde vermogen en dezelfde autonomie. Het verschil in gewicht bedraagt dus minder dan 1 ton, terwijl de toekomstige richtlijn rond ‘maten en gewichten’ 1 ton meer voorziet voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen. Op die manier komt het nuttig laadvermogen dus niet in het gedrang. Fase 2 van het LNG-offensief van Volvo Trucks lijkt ideaal qua timing, aangezien de prijs voor diesel zienderogen toeneemt in ons land. Met de hogere aankoopprijs in het achterhoofd, moet de gebruiker met andere woorden minder kilometers per maand doen om toch tot een gunstige TCO te komen. Toch zijn er nog altijd twee nadelen: door gebruik te maken van de dieselcyclus zal het niet mogelijk zijn om onder de grens van 72 dB(A) te duiken en komt de motor dus niet in aanmerking voor een PIEK-normering. En aangezien Volvo Trucks voor de dual-fuel-oplossing ging, komen de Volvo FM en FH op LNG momenteel niet in aanmerking voor de ecologiepremie van de Vlaamse overheid. Volvo Trucks Belgium is er echter volop mee bezig…