De nieuwe Sprinter en een Econic NGT als vedettes bij Mercedes-Benz Ook op de stand van Mercedes-Benz wordt de kaart getrokken van de alternatieve aandrijving op We Are Transport 2018. Niet met een eActros zoals we per vergissing hebben vermeld in de officiële catalogus van de vakbeurs, maar wel met een Econic NGT aangedreven door aardgas. De aanwezigheid van deze Econic toont aan dat de vraag naar aardgasmotoren toeneemt in België. Om de elektrische eActros te bewonderen moeten we dus geduld uitoefenen tot de IAA vakbeurs in Hannover in september. Een eActros zal je nog niet kunnen zien op We Are Transport wel een Atego 1221 L met kast en laadklep, een Arocs 3345 K met container haakarmsysteem, een Actros 2163 LS 4×2 Racing Star trekker en een Actros 4463 SLT trekker. Die SLT (Schwerlastwagen) zal ongetwijfeld kijklustigen lokken, want deze krachtige trekker kan met zijn 16-liter motor treingewichten aan tot 250 ton. De indrukwekkende kracht – 630 pk en 3100 Nm – wordt via een slijtagevrije TRK-koppeling naar de wielen overgedragen. Die turbo-retarder-koppeling (TRK) maakt precies en bij lage snelheden manoeuvreren tot een kinderspel zoals we vorig jaar konden ervaren tijdens de Road Efficiency Experience Days in Quenast. De SLT op het salon is de Actros-uitvoering maar je kan deze zware jongen ook als Arocs bestellen. Voor het eerst zal in Brussel ook de nieuwe Sprinter te zien zijn. Op de stand komt er een Sprinter 516 CDI L3 gesloten bestelwagen met achterwielaandrijving. Vanaf nu is de Sprinter ook verkrijgbaar met voorwielaandrijving. Dan is de laaddrempel 80 mm lager en heeft hij 50 kilogram meer laadvermogen. Naast voertuigen toont Mercedes-Benz ook diensten, zoals het geavanceerde connectiviteitssysteem Uptime, dat tijdens het gebruik automatisch de voertuigsystemen controleert en dat nu ook doet voor de trailer. De klant wordt geïnformeerd enkele minuten nadat een foutcode of een waarschuwing voor een mogelijke storing binnenkomt en krijgt dan aanbevelingen. Daardoor kunnen kritieke situaties tijdig opgemerkt worden en kan de truck preventief gerepareerd worden. Uptime zorgt ervoor dat voertuigen minder vaak naar de garage moeten waardoor de beschikbaarheid van de truck – de uptime – voor de klant toeneemt. Daarnaast is er op de stand van Mercedes-Benz ook info over MBFIN, TruckStore, TruckTraining en Fleetboard.