Congestie, chauffeurstekort, kilometerheffing…: de uitdaging in Vlaanderen zijn gekend. Maar de oplossing? Ook experte Goedele Sannen kan die niet uit haar hoge hoed toveren, al geeft ze wel aan dat ondernemingen zich moeten gaan toeleggen op efficiëntieverbeteringen. “Trekt de economie aan, dan krijg je een gelijkaardige groei in de logistiek en transportstromen.” Maar voor Goedele Sannen (Senior Adviseur logistiek en mobiliteit bij de Vlaamse werkgeversfederatie VOKA) zijn er twee factoren die roet in het eten kunnen gooien: enerzijds het tekort aan chauffeurs, maar anderzijds ook de congestie. “Dergelijke zaken dwingen ons om nóg meer dan vroeger op zoek te gaan naar meer efficiëntie”, vertelt de experte. “Dat we tegenwoordig evolueren naar 24/7 operaties is daar een voorbeeld van, al moet op dat vlak de hele keten nog mee.” Of de binnenvaart een element in die zoektocht naar efficiëntie kan zijn? Goedele Sannen denkt van wel, al is het geen mirakeloplossing. “Binnenvaart is uiteraard geen oplossing voor alle ondernemingen en alle goederenstromen.” Wat ook kan helpen? Technologie! Sannen geeft aan dat cloudtoepassingen transportondernemingen en de verladers kunnen helpen om efficiëntie van de logistieke processen te verhogen. Al wijst ze er ook meteen op dat het daarvoor nodig is data met elkaar te delen, een stap die voor – te? – veel bedrijven er een te ver is. “We moeten op dat vlak nochtans een versnelling hoger schakelen.” Goedele Sannen wil niet te pessimistisch klinken. “Ik wil niet zo ver gaan als zeggen dat de congestie en het chauffeurstekort de algemene groei van de economie kan fnuiken, alleen moeten we wél de uitdaging aangaan.” Flankerende maatregelen populair En de kilometerheffing? “Eerst en vooral blijven we het jammer vinden dat die niet voor álle voertuigen geldt, want zoals het vandaag is, gaat het over een extra belasting voor bedrijven met een vrachtwagen, zonder dat het de files oplost”, herhaalt Goedele Sannen het gekende VOKA-standpunt. “Maar ik hoor wél dat de heffing in de meeste gevallen doorgerekend wordt, en dat het dus de opdrachtgever is die betaalt.” Tegelijk geeft ze wel aan dat de transportsector met een aantal negatieve effecten van de taks blijft opgescheept: er was de kost bij de opstart van het systeem, maar ook de problematiek van het leeg rijden en de overheadkosten in de onderneming voor administratie en opvolging. “Ook de kilometerheffing noopt ons tot meer efficiëntie, al weten ook wij wel dat er niet altijd een perfecte teruglading is.” “Moeilijker zijn de veranderingen die de overheden doorvoeren: de verschillende momenten van indexering van het tarief of het toevoegen van een aantal wegen tot het betolde netwerk. Dat moet beperkt worden, en als het dan toch verandert, moet dat goed en ruim op tijd gecommuniceerd worden. Men werkt vaak met jaarcontracten die men niet meer kan aanpassen als men halfweg de kilometerheffing aanpast.” Of de flankerende maatregelen veel soelaas brengen? “We zien in elk geval dat die populair zijn. Logisch: het was een van de afspraken die is afgesloten met de sector. We zijn erg blij dat die 40 miljoen euro gebruikt wordt voor innovatie en milieu, maar we zouden nog liever hebben dat het volledige bedrag geïnvesteerd wordt, bij voorkeur in infrastructuur.”