Bruxelles ma belle. Maar het is ook de stad van de permanente files en de wegwerkzaamheden die voor hoofdbrekens zorgen bij transportbedrijven én chauffeurs. Wie de komende maanden en jaren in Brussel moet zijn, zal het geweten hebben: er wordt gewerkt aan de weginfrastructuur. Het Reyerscomplex – voor wie Brussel in of uit rijdt via de E40 vanuit Leuven – wordt onder handen genomen, wat gedurende één jaar voor afsluitingen en bijhorende omleidingen zal zorgen. Vanaf de zomer van 2018 wordt er ook gewerkt aan de Leopold II-tunnel, wat dan weer de toegangsweg is voor wie vanuit Gent over de E40 naar de hoofdstad komt. “Naast die werken start het Vlaams Gewest in de tweede helft van 2018 aan de herinrichting van de Brusselse Ring. De totale periode van die werken is vandaag nog niet bekend”, steekt Ischa Lambrechts, Adviseur Mobiliteit bij BECI, van wal. “Brussel Mobiliteit roept op om andere vervoersmodi te gebruiken tijdens de werkzaamheden, maar dat is heel erg moeilijk voor +3,5 ton-vervoer. Het is voorlopig allemaal nog een groot vraagteken wat de impact zal zijn. Hoe zal de congestie zijn? We volgen de effecten van nabij op”, klinkt het. Stress voor chauffeurs Terwijl klanten steeds meer eisen dat hun goederen binnen een wel bepaalde time slot geleverd worden omwille van hun Just In Time processen, is het voor chauffeurs steeds moeilijker om in de hoofdstad zekerheid te bieden over levertijden. Op een gemiddelde dag heb je in Brussel 44 minuten vertraging in vergelijking met een dag waarop het verkeer vlot zou stromen, geeft Ischa Lambrechts aan. Dat is niet alleen voor chauffeurs slecht nieuws: onderzoek leert dat een uur file in Brussel voor een transportonderneming gepaard gaat met een kost van 50 tot 80 euro. “6% van het totale Brusselse wegverkeer op een dag gaat over laden en lossen”, vervolgt de expert. “En gemiddeld maakt 70% van alle leveringen deel uit van een vaste leverronde. Dat wordt allemaal erg strak ingepland, met als gevolg dat de kleinste verstoring grote gevolgen kan hebben.” Ischa Lambrechts geeft twee voorbeelden. Ten eerste maakt de voetgangerszone in het centrum van de hoofdstad dat vele bedrijven hun vaste, efficiënte route moesten hertekenen. “Maar een andere realiteit is dat het aantal werven in Brussel de afgelopen 5 jaar is vertienvoudigd. Het gaat over herstellingswerken aan de straten, het heraanleggen of zelfs herinrichten van wegen. Dat zorgt telkens opnieuw voor heel wat omleidingen.” Steeds strakkere eisen voor wat betreft levertijden, en steeds meer veranderingen en onzekerheden op het terrein: geen goede combinatie. Kilometerheffing De kilometerheffing is voor Brusselse ondernemingen een grote uitdaging, ook voor wie er goederen moet ontvangen. Ischa Lambrechts: “Een belangrijk praktisch probleem is dat er in Brussel maar één punt is waar vrachtwagenchauffeurs een defecte OBU kunnen inruilen, namelijk in Anderlecht.” Dat is problematisch voor wie aan de andere kant van de stad een defecte OBU heeft. Eisen van bedrijven om time slots te respecteren, maken dat transportondernemingen er vaak toch voor kiezen om eerst hun klant te beleveren – het risico op boete nemen ze erbovenop. “Het is logisch dat transporteurs eerst gaan leveren. We pleiten niet voor het afschaffen van de boetes voor wie bewust zonder OBU rijdt, wel voor meer begrip voor wie een defect toestel heeft.”