Scania is het enige merk dat voor zware vrachtwagens nog een V8 motor voorstelt. Voor de gepassioneerden is de V8 een levende legende en dat blijft zo, ook al heeft de Euro 6 het karakteristieke geluid van de motor beknot. Maar verdient deze overlevende het nog om zo vereerd te worden? Waar een V8 nog altijd bij uitstek geschikt is voor sommige toepassingen die veel vermogen vragen, opteren anderen voor een V8 voor het prestige en om zich te onderscheiden. Ze willen daarbij de passie niet opofferen voor rationaliteit. Maar dat heeft een prijs: kan men nog op een ‘rationele’ manier genieten? Nieuw imago Exterieur. Frontaal gezien ademt de nieuwe Scania cabine soberheid uit. Volgens sommigen zelfs teveel. Naast de nieuwe extra lampen onder de voorruit (die de indruk geven dat de cabine je aankijkt), kunnen de andere visuele nieuwigheden samengevat worden tot nieuwe deurgrepen, het wegvallen van de kleine hoekdeflectoren, de verstralers in het dak en de nieuwe vorm van de spoilers aan de achterkant van de cabine, die overigens heel wat moeite veroorzaakt. Zonder de zonneklep te vergeten, die de meerderheid van de klanten als optie aanschaffen. Onderaan de positief agressieve grille vinden we links het cabinetype en het vermogen (R520) en rechts een V8 logo, eveneens zeer sober opgevat. Dat logo keert terug op de kleppen van de koffers en op de zijbekleding. Daarbuiten laat niets de aanwezigheid van een V8 vermoeden. R of S cabine? Cabine-interieur. De komst van de nieuwe cabine was meteen het einde voor de benamingen Topline en Highline. De cabine R Topline was daarbij de absolute top. Vandaar dat sommigen zich afvragen wat het belang is van de S cabine. Ook al is het niet meteen duidelijk voor de man van de straat, het belangrijkste verschil tussen de beide cabines is de motortunnel. We gaan daarbij niet dieper in op het debat tussen de fans van een vlakke cabinevloer en de voorstanders van een (kleine) motortunnel om het vuil te weren. Scania biedt u de keuze. Met een motortunnel in de R en zonder in de S is het die motortunnel die het verschil van 160 mm aan interne hoogte van de cabine bepaalt (1910 mm in de R en 2070 mm in de S) en het aantal opstaptreden. Twee treden blijven zichtbaar wanneer de deuren gesloten zijn, maar er zijn in totaal drie treden nodig om aan boord te klimmen van de R cabine en vier voor de S cabine. Wie wil aantonen dat hij een top vrachtwagen heeft, die bekommert zich niet om vier opstaptreden, ook al zijn er weer die zich daarover beklagen. De twee verborgen treden maken het wel mogelijk om de vuile schoenen buiten de cabine te houden en te voorkomen dat het interieur vuil wordt. Dat is goed bekeken en doet de zorgzame chauffeurs plezier, zowel de chauffeurs in dienst als de chauffeur/eigenaar, voor wie het respect voor de leefomgeving centraal staat. Onze R cabine, dus met motortunnel, leverde een interieurhoogte van 1910 mm op. Het gevoel van ruimte en comfort is overal aanwezig. Chauffeurs met een kleine gestalte die voor de S cabine gaan, kunnen je overigens vertellen over de moeilijkheid om aan de inhoud te komen van de bovenste kasten of de externe koffers. Interieur met grote klasse Het instrumentenbord is wat lager geplaatst, wat het zichtbereik ten goede komt. De chauffeursstoel werd zowel zijwaarts als naar voor verschoven. Het gaat weliswaar slechts om een paar centimeter, maar de meeste chauffeurs zullen het verschil kunnen waarderen. Het stuurwiel ligt aangenaam in de hand en heeft als bijzonderheid dat de onderkant is afgeplat. Er zijn bovendien enkele kleine veranderingen op het gebied van bediening, zoals bijvoorbeeld de Cruise Control. Noteren we tevens dat de bediening van de koplampen is verhuisd naar het bovenste gedeelte van het portier en dat de knop voor de waarschuwingslichten (eindelijk) een plaatsje heeft gekregen rechts op het instrumentenbord. Verder is er nog het nieuwe design van de hendel rechts van het stuur, die de bediening combineert van de versnellingsbak, Opticruise en remvertrager. De twee schermen met de tellers kregen een ander uitzicht met een mooi effect, zowel overdag als ’s nachts. Het leven aan boord. De fierheid om met een Scania V8 te rijden weerspiegelt zich in de ogen van de andere chauffeurs, maar de chauffeur zelf wil dat ook zien in zijn eigen cabine. Scania heeft dat goed begrepen: deurbekleding in leder met rood stiksel, V8 logo, met leder bekleed stuurwiel, rode omranding van de tellers, V8 gepersonaliseerde achterwand van de cabine en als surplus een met leder beklede luxezetel met een V8 logo in de hoofdsteun. Klasse! De koelruimte is goed bedacht, gemakkelijk te bereiken en praktisch, met een zeer redelijke capaciteit. Maar om flessen verticaal te kunnen bewaren moet men opteren voor de S cabine. Men geeft er zich onmiddellijk rekenschap van dat de kasten boven de voorruit dieper zijn en ten volle profiteren van de meer verticale positie van de voorruit. Samen met de externe koffers beschikt de chauffeur over nagenoeg 1000 liter opbergruimte. Bij de R cabine is evenwel afgezien van een tweede externe koffer boven de grote koffer. De enige tegenvaller is uiteindelijk de afwezigheid van een automatische parkeerrem. Waarom heeft Scania dit nog niet toegepast? Een V8 met vier gradaties Motor. De 520 pk is pas de start van het gamma en ziet zich dus overklast door de drie andere versies met 580, 650 en 730 pk. Maar wat kan geruststellen is dat hij door 20 pk te winnen ten opzichte van het voorgaande model (R500) een unieke status krijgt in het gamma. Voortaan is het dus duidelijk: voor 500 pk is het een zescilinder, voor 520 pk is het een V8. Een echt liefhebber van V8 motoren houdt van duidelijkheid… De R520 bereikt zijn maximum vermogen bij 1900 o/m. Het maximumkoppel van 2700 Nm is daarentegen aanwezig in het bereik van 1000 tot 1400 o/m. Wanneer we aandachtig de motorcurves bestuderen, begrijpen we al meteen dat het niet langer mogelijk is om op het gehoor te rijden maar dat we de toerenteller moeten in de gaten houden. De groene zone verlaten leidt tot een snel verlies aan vermogen en een hoger verbruik. Ons testvoertuig was uiteraard voorzien van een motorrem met een remvermogen van 320 kW (435 pk), aangevuld door een huiseigen remvertrager van 500 kW (680 pk). Melden we nog dat de eindoverbrenging van de achteras 2,59 was. Rijindrukken. Het avontuur begint met het sluiten van het portier, een geluid dat reeds wijst op een zeer goede geluidsisolatie. Die positieve indruk wordt onmiddellijk bevestigd: wat een stille werking! Maar het echt sterke punt van dit model is zijn rijcomfort. Amper vijf centimeter, maar dat is niet onbelangrijk want het ging gepaard met een nieuwe positie van de vooras. De nieuwe ophanging is eveneens bijzonder geslaagd. Voor deze test maakten we gebruik van de Predictive Cruise Control. Niets aan toe te voegen, het gedrag is voorbeeldig, zowel bij het kiezen van de versnelling, als bij het remmen of het kiezen voor vrijloop. Op het gebied van verbruik is PCC uiteraard het beste voor dagelijks gebruik, ook al kan een gemotiveerd chauffeur de prestaties benaderen door zijn rijstijl aan te aan te passen en te rijden als een robot. Daarbij toch twee opmerkingen: de chauffeur heeft niet langer behoefte aan de virtuele coach en het is niet gemakkelijk het juiste evenwicht te vinden tussen de Predictive Cruise Control en de Adaptative Cruise Control. Veiligheid en een economisch rijgedrag combineren is nog geen exacte wetenschap! Overtuigende resultaten Prestaties en verbruik. Na de S730 en de S500 waren we nieuwsgierig naar de cijfers van de R520 V8. Het minste dat we kunnen zeggen, met weliswaar uitstekende weersomstandigheden en weinig verkeer, is dat het eindresultaat uitstekend is! Een goede constante snelheid met weinig ongewenste schommelingen en nagenoeg geen nutteloze veranderingen van versnelling zijn het recept voor dit succes. De R520 legde het parcours af met een gemiddelde snelheid van 85,14 km/u voor een verbruik van 27,75 l/100 km! Ter vergelijking, de S500 realiseerde 84,25 km/u als gemiddelde en een licht hoger verbruik van 27,97 l/100 km. Met een V8 rijden is dus niet noodzakelijk een straf op het vlak van verbruik, integendeel. Besluit. Scania blijft zijn reputatie trouw. De V8 modellen doen het uitstekend en, objectief gezien, niemand had anders verwacht. Het algemene comfort, het merkimago, de rust van de Opticruise, het verbruik, alles klopt. Met recht en reden alweer een echte ‘King of the Road’ ! Top
- Merkimago
- Verbruik
- Globaal rijcomfort
Flop
- Zwakke capaciteit van de serie motorrem
- 4 opstaptreden voor de S
- Nog geen elektrisch zonnescherm
Technische steekkaart
- Type: 4×2 trekker
- Cabine: CR20H
- Motortype: Scania DC16 116
- Cilinderinhoud: 16.4 liter
- Maximum vermogen: 520 pk (382 kW) bij 1900 o/m
- Maximum koppel: 2700 Nm van 1000 tot 1400 o/m
- Emissieniveau: Euro 6
- Versnellingsbak: geautomatiseerd 12 verhoudingen Scania GRS905R
- Remmen: schijfremmen, EBS
- Wielbasis: 3 750 mm
- Achterasverhouding: 2.59
- Voorbanden: 315/70 R22.5
- Achterbanden: 315/70 R22.5
- Cabineophanging: vooraan: veerbladen, achteraan: luchtvering